torsdag 26 september 2013

Svansen ska vara där...

Lyra har tyvärr slagit i svansen så hon har börjat blöda flera dagar i rad nu. Hon har till och med en liten bula på svansen.. Hon har slagit i den förut och fått en liten buckla och tappade lite av pälsen på svanstoppen.  Det är när hon blir glad och ska hälsa på kunderna som hon viftar helt galet mycket.
Jag har försökt klä in vassa kanter och sätt skydd på svansen så det inte ska bli värre.
Genom alla år med alla galna svansviftare man har haft så har jag faktiskt aldrig haft någon som slagit så de börjat blöda.

Jag blir orolig.. Min största fasa är att hon ska ha slagit i den "en gång för mycket" nu. Tänk om de skulle behöva kupera? Vet att svansar kan ha lite problem med just läka bra. Jag är så jäkla emot kuperad svans så det skulle vara jättejobbigt om det skulle bli så. Även om det såklart då skulle vara av medicinska skäl. Den som ser henne kommer inte tänka de, de kommer tänka "kuperad".
Hon hade lite ont i toppen av svansen igår och jag försöker säga åt kunder att inte stojja upp henne så mycket pga svansen.
Ett samtalsämne som kommer upp 8/10 gånger av kunder som kommer in när de ser min boxer är just kupering av svans och öron. Och så säger många "ja men det var väl för de slog sönder dem?". Jag brukar svara rakt ut "skitsnack, det är fåfänga".
Men hur vanligt är det egentligen att hundar har fått kapa svansen för de slagit i dem? Känner du själv någon som behövt göra det?
Jag känner faktiskt ingen som jag kan komma på som har behövt göra just detta.
Självklart är ju Lyras hälsa det viktigaste av allt och jag hoppas hon ska bli bra i svansen och inte behöva slå upp så hon börjar blöda mer. Skulle verkligen bli ledsen om det inte skulle bli så.. och det är ju aldrig roligt om hon nu skulle ha ont heller..


Försök till tillfälligt skydd, satt inte kvar så länge.

Mest för att skydda huden där hon slagit upp två dagar i rad.

Sötunge

2 kommentarer:

  1. Jobbar som veterinär och även om jag inte skulle säga att det är vanligt med hundar som skadar svansen så den måste amputeras så visst förekommer det. Främst på Dobbisar och Boxrar som dels är väldigt glada och dels har långa smala och hårda svansar, och på jakthundar av typen spaniel, wachtel, vhorste som går hårt inne bland snåren. Om man behöver amputera en skadad svans som inte vill läka så gör man inte så att man tar bort hela svansen utan man tar av ett par centimeter från skadan bara. Så de flesta hundar som måste amputera får ganska mycket svans kvar.
    Ett tips om du vill lägga ett bra skyddande svansbandage är att ta en hushålls eller toarulle (det hårda "kartongiga" som blir kvar när pappret är slut) och klippa upp den så du kan linda den lagom tight om svansen. Lägga mjuka kompresser över såret (noga med att tvätta rent och torka torrt först) och sedan linda om toarullen. Tejpa fast med leukoplast ("hudfärgad" extremt klistrig bandagetejp som fastnar i pälsen och håller allt på plats). Byt varje eller varannan dag. Kolla noga att det inte sitter för hårt, det ska vara luftigt. Svanstippen får inte bli kall eller besvärad på något vis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack så hemskt mycket för du tog dig tid för att ge så utförligt råd, uppskattar det verkligen! Ja jag hade mina aningar om att man kanske bara tar bort en del, och inte hela. Speciellt inte nu när det verkligen är på toppen. Som jag har förstått det är det när de har fått nervskador som de behöver ta bort en del av svansen. Ska försöka lägga ett ordentligt svansbandage i morgon, tack igen för utförligt råd!

      Radera