onsdag 16 januari 2013

Magen

Lyras mage krånglade ju i början på december och veterinären trodde hon hade fått magkatarr och hon fick en 10-dagarskur med andapsin och omeprazol. Redan efter första intaget av andapsin så slutade Lyra hulka / spy slem på natten och magen började bli bättre. Jag gav henne ris och torsk i några dagar uppdelat på många omgångar och sen sakta börja med den vanliga maten igen för att hjälpa magen på traven så mycket som möjligt. Efter en vecka så vände däremot maten direkt efter hon hade ätit men det var den enda gången under medicineringen och jag tror hon var lite väl glupsk med maten. Aptiten kom tillbaka och hon kändes bättre och bättre. Men lilla stressmagen var inte riktigt helt i fas ännu, dagen efter julafton så kom det en omgång till på natten och hon verkade inte må speciellt bra då. Jag körde en omgång till med ris & torsk och efter några dagar blandat med lite mat igen. Jag körde på med lite ris & torsk i maten tills förra veckan tills jag kände att magen var med igen. Jag har även börjat ge henne kålsaft som sägs vara välgörande för magkatarr och även standard ph-balans, som är bra för sur mage.
Hon har även fått mat 4 gånger om dagen nu i några veckor och det känns bra, hon har matvägrat någon gång på morgonen när det har varit dags att börja gå till dagis igen efter långhelg eller ledighet. Så jag tror absolut att det finns ett samband med stressen på dagis och hennes mage. Även om hon tycker om att vara på dagis och hänga med hundarna och de som jobbar där så blir det stressande för en så pigg och aktiv liten rackare. Hon är den som alltid frågar alla hundar om de inte vill leka trots allt. Hon bjuder upp alla till skoj och lek och är inte den bästa på att chilla ner som hon ska där.  Jag har ju sett sambandet med hur magen mår i samband med dagis ibland. När jag var hemma och sjukskriven i 5 veckor så kräktes hon inte och matvägrade inte alls, inte heller under långledighet under jul & nyår. Men nu börjar faktiskt magen kännas stabil igen, jag känner mig inte alls lika orolig på nätterna över att hon ska börja hulka eller må dåligt. Hon börjar verkligen kännas som hon brukar och börja få tillbaka sin vanliga mage som klarar av att äta det mesta.
Det går helt klart åt rätt håll!
Det känns jobbigt att veta att hon kanske blir "sjuk" över att vara på dagis och att jag måste lämna henne där, men nu är det inte långt kvar. Den 22 feb så slutar jag på mitt nuvarande jobb och sen kommer hon vara med mig i butiken i fortsättningen.  Det ser ljust ut för oss, och det är en av anledningarna till att jag köpte färgbutiken - att kunna vara med Lyra hela dagarna, kunna skaffa en till hund och att bara njuta av deras sällskap.



Bild tagen i helgen




6 kommentarer:

  1. Skönt att det känns bättre med magen! Det blir bra för er båda när du byter jobb och ni kan hänga med varandra hela dagarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kommer nog att bli jättebra allt sen - längtar!

      Radera
  2. Jessica Samuelsson17 januari 2013 kl. 07:33

    Skoj med egen butik! kan du inte berätta mer om de!=)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ska bli jättekul. Det är en färgbutik som jag jobbade i för många år sen ute på Djurö. Så jag kommer ta mitt pick och pack och flytta ut dit och så tar jag över butiken den 1 April. Så om du vill köpa färg någon gång så kom ut till mig! :P

      Radera
  3. Vad härligt med eget företag så att man kan styra över sin tid lite själv! Låter väldigt spännande med en färg-affär :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja lite i alla fall, däremot så blir det mycket svårare att ta ledigt när man vill sen, men de bra sidorna väger som elefant mot en mygga i slutändan =)

      Radera