måndag 2 september 2013

Hundhelg

Lördagen började med att vi i ÖLO skulle hålla i den årliga officiella utställningen som just ÖLO brukar anordna=)
Så det var bara att gå upp tidigt och åka till Dobermannklubben i Täby och börja ordna allt. Några hade även varit där kvällen innan och satt upp tält med mera och jag håll mig hemma och bakade till cafeterian. Dagen bjöd på trevligt sällskap, trevliga hundar, skyfall och skratt.
Lyra tyckte det var fruktansvärt oförskämt av mig att åka till en klubb utan att hon fick träna.. så på vägen hem (hittade till slut hem då gps:en ramlade ner hela tiden så jag inte visste hur jag skulle åka) så kunde jag inte låta bli att stanna på Värmdö bk för att lägga ett kort spår och köra lite lydnad.
Spåret började på hårt underlag och gick över till äng och sen skog. Lyra hade lite problem i början då hon inte visste om vi hade börjat eller inte. Sen så gick hon bra och plockade alla 6 pinnar jag lagt ut.

På söndagen åkte jag iväg till Solvalla "Minnesutställningen" för att träffa uppfödaren som jag ska skaffa valp ifrån, och Rebecca som har Runa(har också hund från samma kennel). Så åter igen en dag med trevligt sällskap och trevliga hundar. Efter det så åkte jag och Rebecca till Solna-Sundbyberg bk och la varsitt spår. Och åter igen så är det någon som går i vårt spår precis när man ska gå och ta det, och det var på den bortre sträckan. Lyra började inge bra utan vittrade in Rebeccas spår från andra sidan av diket hela tiden och jag bröt efter en stund. Men envis som jag är hade jag tänkt att ta den sista sträckan för att den inte var förorenad och började gå den första sträckan med henne. Och väldigt omgående (efter chocken Lyra fick när jag nästan direkt tog av henne selen och kopplade om) så skärpte hon sig direkt och började ta rätt spår på första sträckan. Så jag kopplade på selen igen och hon tog första pinnen, kortsidan där det både var förorenat och en rottis som lekte inte alls långt ifrån trasslade hon till det lite men hittade apportpinnen även där, lite lite strul i vinkeln men fixade det också och tog slutapporten med!
Mycket nöjd matte=)

Får se hur det går på söndag på appellen jag har inga förväntningar alls utan vill mer få erfarenhet från appellen så man kan jobba vidare med bristerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar