tisdag 5 april 2011

Årets första spår

Ja då har vi precis varit ute på årets första spår! Det är så himla roligt och givande att få se Lyra arbeta. Hon vet precis vad det är vi ska göra när man tar på en sele i skogen, även om hon även har samma sele när man är ute går på kvällarna. Hundar är mycket kloka och lär sig fort vad som gäller och vart. Så när selen åker fram så infinner det sig ett extremt fokus hos Lyra, och hon ger sig av med nosen i backen. Hon har ökat något något i tempo sen sista spåret i höstas, men hon tokrusar inte så hon tappar bort sig. Hon är så extremt koncentrerad och fokuserad så man blir alldeles rörd =) Som jag skrev tidigare så var de även två rådjur som låg precis i mitten av spåret. När vi kom till skogen så såg jag hur de tittade på oss, och sen beslöt sig för att ge sig av, Lyra tittade inte ens på dem. Och hon gick inte efter deras spår trots att hon till och med gick rakt över där de hade legat bara en 40 min tidigare!
Det jag älskar mest med spår är att man överlämnar allt till hunden, de är de själva som löser uppgiften. Jag tror det är nyttigt för alla hundar att få spåra då och då, just för att de får lösa uppgiften själva, och att man inte lägger sig i. Man lär sig att lita på hunden, man bygger upp ett ännu starkare förtroende för varandra.

Lyra älskar det och jag älskar det! Jag ser fram emot våren nu när man kan lägga massa nya spår igen =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar