torsdag 6 december 2012

Sömnlösa nätter..

Inatt var tredje natten i rad och fjärde natten totalt de senaste 7 dagarna som det slutar med att både jag och Lyra låg sömnlösa. I själva verket är det Lyra som är vaken, som går upp i sängen, ner ur sängen, upp i sängen, ner i sängen, ställer sig och tittar på mig och håller på och "sväljer" titt som tätt på natten. Hon ber mig med andra ord - släpp ut mig - jag behöver kräkas eller bajsa. Jag masar mig upp ur sängen och släpper ut henne i snöstormen.. Hon går ut, springer iväg och letar lite gräs att äta eller står och hulkar eller bara strattar omkring. Sen går vi in och nån timme senare börjar hon igen. Mår troligen rätt illa och magen verkar ju som sagt orolig och den har varit rätt livlig ljudligt sätt senaste veckan, men inga illaluktande gaser. Däremot är hon jätteglad - vilket jag inte är när jag blir väckt halv tre på natten när man ska jobba dagen efter. Men inatt tyckte jag det blev lite värre, hon höll på längre perioder med sväljande. Det låter som när man är förkyld och är tjock i halsen och har svårt och svälja. Jag ligger sömnlös för att jag har en inneboende manisk känsla av att något hemskt ska hända henne. Jag kände att det var inge snack om saken " i morgon går vi till veterinären". Jag går upp och ringer Farsta Djurklinik som öppnar klockan åtta, och fick en tid klockan 09,30.

Väl där kollade de tempen (vilket jag också gjorde klockan tre inatt... 38,4) och den låg på 38,1, så inge feber. Hon är ju pigg och glad och äter och dricker. Inte diarré eller kräkningar där all mat kommer upp, utan det har inte kommit nånting, och om de kommit så har det varit mer som slem, typ snor fast inte gult =). De kollade i halsen och tonsillerna var inte svullna, lungorna lät bra, inget satt fast i halsen och hon verkar må bra i övrigt. Vi pratade mer ingående om symptomen och efter lite känna och klämma så sa hon att hon tror hon kan ha som magkatarr. Så nu ska hon få lite medicin att äta i 10 dagar och blir det inte bättre så ska jag komma tillbaka så får de göra en mer djupgående koll och söva henne. Hoppas verkligen inte att det är något annat än en lite orolig mage. Fick även hämta ut lite avmaskningsmedel till henne, som skulle ta lite olika typer av mask om det nu kunde ha varit något sådant som spökade också. Och jag har faktiskt helt glömt bort ens när jag avmaskade henne senast.
Mycket trevlig personal måste jag säga, och nu var det inte för att en av dem hade en boxer utan för att de var trevliga och engagerade. Det var även så snälla att när jag fick receptet så sa de att Lyra kunde få vara kvar inne hos dem så jag kunde gå och hämta ut medicinen. Lyra tyckte det var mycket mycket roligt. Ett helt rum fullt med massa folk som har placerats där bara för hennes skull!
Så nu håller jag tummarna för en lugn och fridfull natt för oss båda.


2 kommentarer:

  1. Hoppas hon blir bra snart. Trevligt när vet besöket blir en kul grej.
    Hälsningar Kajsa å Nellie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon blev faktiskt bättre redan efter en dag. Tack och lov och det känns som veterinären hade rätt bra koll med andra ord. Ja verkligen, de var superbra och trevliga!

      Radera