söndag 2 juni 2013

Träningstävling

Idag så hade jag & Elin dragit ihop en träningstävling med lite blandat folk på Nacka BK. Det var några som kände varandra men många var helt okända för varandra och det var bara bra så det blir mer som "på tävling".
Vi var kanske runt en 10 personer och med blandade raser. Vi började med platsliggningen och Lyra låg fint tills efter ca 1 min då hon gick upp och sen gick till mig. Måste hitta något mellanting där innan så hon är taggad fast lugn. Tror hon är alldeles för taggad och ovan med att börja med platsliggning på träning, så det är något jag ska börja göra i fortsättningen, börja med en platsliggning då och då.

Efter ett tag så var det sedan dags för mig att köra mina övriga moment och Lyra hade fått sitta bunden (med mig) vid sidan om planen och tittat på när alla andra körde under tiden. Jag lekte upp henne lite snabbt innan och sen gick vi på planen. Och det gick superbra! Hon hade superfin attityd och följde med bra och var superpeppad utan att vara stissig. Linförigheten gick mycket mycket bättre än på tävlingen sist. Läggandet gick jättebra och ställandet så tog hon två små steg. Inkallningen funkade även den bra, lite snett sättande men hon rättade till sig själv och satte sig rakt. Apporteringen klarade hon galant och även hindret.
Det var en bra dag och jag kände att jag har hittat lite mer knappar att trycka på inför nästa tävling så det ska gå ännu bättre!

Det bästa med linförigheten idag mot på tävlingen var ju att hon rättade till sig själv när hon kom lite ur position. Visst hon släppte lite några gånger och det vet jag att hon gör ibland så det ska vi jobba vidare på, men att hon rättar till sig själv och har en superbra attityd är i helt rätt riktning.
Efter träningen så gick vi ner till vattnet då det var helt galet varmt idag så man har ju suttit i skuggan så fort man inte själv körde eller kommenderade åt någon annan.

Anordna flera träningstävlingar är ett måste för framtiden, det var verkligen superkul!!


Detta är Lyra´s "tjata"mode. 


Självklart så hade jag bakat!

Efter träningen så gick vi ner till havet så hundarna kunde få svalka av sig


Gullunge!

Splash!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar