söndag 17 november 2013

Valpspår!

Idag skedde det, Peaks tog sitt första lilla valpsspår! Jag har jobbat mycket med henne sista dagarna för att bygga upp större föremålsintresse än innan. Visst hon älskar ju att leka med sin leksaker, men det var inte så att hon letade efter dem om de försvann. Så jag gjorde massa "gömmaövningar" på jobbet och har jobbat vidare på att hon ska börja använda näsan. Hennes nos är nämligen alldeles utomordentlig på att hitta saker, det vet jag för hon hittar världens minsta smulor med mat med den =)

Så idag så gick jag ner på gräsmattan och började träna lite med Peaks medan Lyra fick sitta intill i bilen. Jag började med att bygga upp värdet på en leksak så att hon tyckte den var toppen. Sen så började jag gömma den i en lövhög framför henne så hon fick leta fram den. I början så kopplar hon inte på nosen alls men så efter en stund så börjar hon nosa och hittar den jättebra. Sen så började jag sätta henne bakom mig så hon inte såg vart i högen jag gömde den, och sen sa "sök". Hon började leta mer och mer för varje gång och var superduktig!
Sen så tänkte jag att "nu jäklar chansar vi, hon kanske kan testa ett litet spår". Så jag satte henne i bilen, viftade med leksaken framför rutan, gick kanske 4- 5 meter och gömde den lite bakom ett träd, under lite gräs. Tog ut henne och till min förvåning så började hon spåra direkt! Hon tappade spåret efter någon meter, jag väntade ut henne sen så gick hon tillbaka och spårade igen och hittade leksaken!

Tycker verkligen det är SUPERDUKTIGT av en valp på strax över 13 veckor att klara det=). Mycket stolt matte. Sen så gjorde jag om samma sak igen och hon tog spåret först, sen sprang hon iväg och sprang runt spåret och tog leksaken på vittring, fast från andra hållet.
Sen så tog jag ut Lyra och tränade lite ff med henne. Körde mest position och attityd. Inga halter och inga helt om åt vänster. Hon var supertaggad och det är inte så konstigt på tanke på hur svältfödd hon är på träning just nu när vi väntar på att få komma till Strömsholms.
Men det värmer ju mattehjärtat rätt mycket att få kunna träna lite med dem båda idag.


3 kommentarer:

  1. Hej! Vilken trevlig blogg!
    Läste om dina resultat. Ett tips är att träna mer innan du ger dig ut och tävlar. Varje tävling är en form av avdressyr så hunden kommer prestera sämre och sämre och du masstävlar. Sedan tycker jag inte att det är okej att fortsätta tävla en hund som nollar platsen 9 av 10 gånger. det är en risk för andra hundar. Även om din hund inte gör något så blir de påverkade. Avboka tävlingarna och träna platsen, det är mitt tips. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Nu har hon inte nollat 9/10 av platsliggningarna utan det är 50/50 och hon går bara rakt upp till mig och. Det är sådant som kan hända, varav två av gångerna så har andra hundar gått upp före henne. Och jag skulle kunna träna i oändlighet med henne för det är fortfarande en annan grej på tävling. Och jag lovar dig vi har tränat platsen en jäkla massa och med andra hundar, och i andra miljöer. Och vi tävlar inte alls då hon har problem med knäet så vi får se vad det blir sen. Men sen när/om det kanske blir dags igen så är planen att lägga 95 % på platsen ja. Kan tycka det är lite hårt att säga att min hund presterar sämre och sämre på tävling utan att ha sett oss, men alla har ju rätt till sin åsikt.

      Radera
    2. Hej!

      Jag förstår inte riktigt vad du menar med att tävling är en sorts avdressyr? Det beror helt på hur man tränar in moment med sin hund. Hela poängen med att kedja/länka moment är att lära hunden att det kommer en belöning i slutet av kedjan, att bygga upp en förväntan över att "eftersom matte fortsätter kedjan så gör jag rätt" och ju längre kedja desto större belöning. Om till och med möss kan lära sig detta så tvekar jag inte på att hundar också förstår det konceptet.
      http://www.canis.se/bibliotek/artikkel.php?artid=214
      http://emmawillblad.se/?p=1492

      Personligen struntar jag i om folk går in och tävlar med hund som saknar stadga i platsliggningen, det är något man aldrig kommer kunna påverka och hundar är fortfarande djur och är därmed oförutsägbara. Istället kan man se till att träna ordentligt med sin egen hund och hoppas att andra gör detsamma. På varje tävling jag tävlat med min terrier så har det varit minst en hund som ställt sig upp/ sprungit tillbaka till sin förare och det har aldrig påverkat vårt betyg.
      Sedan är det självklart aldrig roligt när en hund ställer sig upp av andra anledningar, till exempel för att mucka med en annan hund men sådant händer tyvärr.

      Och Emmy, roligt att hon är så duktig med nosen! Det kommer nog bli hur bra som helst det där!

      Radera