torsdag 5 april 2012

Påsklov!

Ja även om man inte går i skolan så kan man väl få ha påsklov? Jag tog ledigt idag från jobbet och jobbar inte först på tisdag igen. Jag kände att jag helt enkelt förtjänade det =)
Då kan jag lägga tid på att träna med Lyra, åka och hälsa på min mamma och ta med mig brorsonen dit, umgås med vänner och hinna lata mig utan att dagarna bara poff är borta.
Få lite saker gjorde helt enkelt. En av de sakerna var att ta och ringa fodertillverkaren Standardt och rådfråga dem lite om foder. Och det gjorde jag nu precis och jag är mycket nöjd med deras tillmötesgående och de lyssnade bra på mina frågor.
De rekommenderade inte heller det dyraste fodret som man kan få känslan av att en del gör utan menar på att jag inte alls nödvändigtvis behöver köra deras "extra"-foder bara för jag har en boxer / högaktiv hund, utan de har så himla hög andel med protein - kött så det är oftast ändå redan högre än många andra. Hon tyckte jag ska börja med deras Original och sen se om det är lagom. Jag kan då antingen byta till deras extra eller blanda dem varandra. Alla deras foder är gjorda så man ska kunna blanda dem med varandra utan.  Tex på deras "Extra" är det 29 % protein, men då är ca 93 % av det rent kött. Hon hade själv en boxer på 2 år och den gick på deras "Mild" som är protein 19 %, men av de procenten är ca 84 % rent kött. Sen prata vi på lite allmänt om lite blandat.

Andra roliga saker denna vecka var bland annat i tisdags när jag följde med Sofia till hennes träningsgäng i Älvsjö. Jag och Sofia "gjorde vår grej" vid sidan om de andra och det är så jäkla bra att få träna lydnadsmomenten med massa störningar omkring en, speciellt världens sötaste Alfons! Lyra har blivit mycket bättre med fokusen efter kurskvällarna med Hundtjänsten och jag känner hur jag mer och mer kan begära mer av Lyra.
Men det bästa av allt var nog när Sofia snällt frågade om det var något jag ville passa på och träna nu när vi var båda två. Jag kom då snabbt att tänka på att då kan vi träna budföring. Lyra tycker ju detta är väldigt roligt och det gör även jag! Detta är ju som sagt omöjligt att träna på ensam då det blir lite svårt att skicka iväg henne utan att ha någon att springa till=)
Och de bästa av allt när man har en som själv tränar lydnad är ju att de vet ju hur momenten ska gå till så jag blev så himla glad när Sofia uppmanade Lyra att sätta sig vid hennes sida när hon hade kommit fram och Lyra satte sig och sen ropade jag in henne för en ingång till mig. Sen fick jag även ännu mera pepp av att se Sofia köra fritt följ med Alfons. Man får en bra inblick i momenten och många bra tips av Sofia.
Så idag blir det ut och träna lite fritt följ och börja med vinklar med mera.

2 kommentarer:

  1. Var det Lena på Standart du pratade med? Hon är bra, trevlig och väldigt kunnig. Innan jag började med färskfoder så körde jag också standart (normal). Yoggi blev lite hård i magen av fodret dock.

    Men, i mitt tycke, är det ett av de bättre torrfoder, framförallt eftersom det är väldigt få ingredienser och dom (tillverkarna) är så öppna med vad dom har i.

    Ska du byta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer inte ihåg vad hon sa att hon hette faktiskt, men hon var trevlig och kunnig=)
      Jag har redan köpt en säck med original extra som hon får 1 dl av sen någon vecka tillbaka av. Sen får hon ju lite färskfoder också. Men kände att jag ville ringa och höra om de tycker att jag ska köra på normal eller extra. Men då kan jag köpa en säck normal till nästa gång. Ja de känns väldigt ärliga med vad de har i och så gillar jag att de inte lägger massa av deras pengar på en sjysst förpackning utan lägger det på fodret istället.
      De känns bra helt enkelt och jag har väl tänkt att nu blir det standardt och färskfoder och därmed basta =)

      Radera