fredag 27 april 2012

Tävlingslydnad

Som jag har berättat tidigare så går jag på kurs hos Hundtjänsten, "introkurs i tävlingslydnad".Och detta har verkligen varit nyttigt för mig då jag har fått en annan syn på själva tävlingslydnad. I många år hade jag ju en syn att den kändes slavisk, inte rolig och mer eller mindre blä.
Jag har insett hur kul det egentligen är och att man kan se på alla moment att man lär in ett nytt trick. Och är det någon som kan många tricks så är det lilla loppan Lyra =)
Det är ju så himla bra på kursen när man får tips och hjälp på en gång så man vet vad man ska träna på så det blir bra.

Även om jag innan började få upp ögonen för tävlingslydnaden och tyckte det var riktigt kul när en del moment började sitta och detta har ökat mer och mer efter ha gått kursen. Det känns inte lika svårt och omöjligt längre. Det känns superkul! Och de bästa är ju det att man kan hålla på med det hela hundens liv och det är kul. Ett tricks kanske inte alltid är lika kul i längden, det är ju en väldigt liten risk att jag skulle åka och träna "high five" på klubben om man säger så.

Däremot så har jag insett att jag ska sluta ha så himla bråttom med att nå resultat och inte ha så himla höga krav på varken mig själv eller Lyra. Det är bättre att ta det lugnt och träna in rätt. Jag behöver inte ha som mål att jag och Lyra ska bli stjärnor i år och vinna allt, utan först och främst ha roligt och träna för det är kul och sen in på tävlingslinjen. Bort med stress och press det har jag redan haft tillräckligt av senaste tiden.
Jag måste även inse mina egna begränsningar och förstå att jag måste ta det lugnt och vila ibland också.


7 kommentarer:

  1. Sund inställning! Det är så kul när man hittar lyckan i träningen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man får ta sig en funderare ibland. Det har jag gjort mycket senaste tiden och tar man bara och tar ett steg tillbaka och tänker efter så är det så mycket lättare att ta bra och rätt beslut.

      Radera
  2. Bra inställning! Att ni båda har kul är viktigast!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen! tror jag har pressat mig själv alldeles för hårt med att nå resultat och tävla. Jag är alldeles för hård mot oss både med att nå resultat, resultat kan ju vara att ha roligt också =)

      Radera
  3. Jättebra tänkt! Hos Elinor har vi gått valp-/unghundkurs när Alfons och Ester var små. Jag gör precis likadant som du nu, tränar och har roligt och inte skyndar oss fram för snabbt. Vi tävlar när vi känner oss redo. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lustigt precis när du skrev här så var jag inne på din blogg och läste =)
      Ja det är lika bra, varför ha så bråttom? Blir ju bara helt förödande om vi tränar bort allt de roliga och förstör allt.

      Radera
    2. Just det! Alla Quick-fix är kortlivade så det är bättre att klippa upp momenten och träna bitvis och sedan sätta ihop - och då får man bättre resultat.
      Ja det ska bli jätteroligt att få träna med er snart! Boxrar är den vanligaste rasen i gruppen, med fyra ex. Buskul! ;)

      Radera