lördag 1 december 2012

Värdeövningar

Som jag berättade tidigare så har ju värdet för spårpinnarna dalat en del, och jag är säker på att det har med uppletandet att göra. Jag gjorde ju så i början att jag tog flera olika leksaker för att verkligen trigga igång att hämta flera saker inte bara en som hon är van vid. Men jag såg en tendens till att när vi hade kommit så pass långt så vi hade 4 föremål att en del av sakerna inte var lika mycket värda som en del andra. Hon kunde strunta i en för att ta en annan och ta den sist. Och jag tror att det är just det som hände med pinnarna nu, de är inte så mycket värda. Så nu håller jag på och kör lite värdeökningsövningar. Jag har tre pinnar på mig i fickan, placerar ut tre st framför henne med olika avstånd och sen får hon hämta dem en efter en, och så fort hon är framme vid dem så ropar jag glatt, klappar händer och allt annat som kan få andra tro att man har en störning någonstans.

Jag har pinnarna på mig hela tiden och när hon tittar åt andra håll och gör annat så kan jag släppa en på golvet som för henne då bara har "dykt upp", och när hon känner lukten av den/ ser den så gör jag som innan uppmuntrar glatt. Lyra är en mycket klok (läs lättlurad) hund så jag märker ju resultat väldigt fort med henne. Jag tar ju pinnarna av henne när hon kommer och har lite som "dessa pinnar är så himla värdefulla så ja måste ha dem, men du kan få låna dem ibland när jag har tappat bort dem!" Jag tänkte gå ut lite senare och lägga lite spår i snön, fast som är fokus på pinnarna, inte själva spåret eftersom snön avslöjar mig rätt så fort=)
Nästa steg kommer nog att bli att placera ut bästa leksaken bredvid pinnen, och sen låta henne få hämta pinnen för att få bästa leksaken. Och efter dessa övningar får jag börja se till att låna andras lukt, det vill säga be mina vänner sitta och gosa med Lyras pinne för att sedan lägga i tätsluten påse så kan jag placera ut dem sen ute.

En annan "rolig" grej som jag måste berätta är igår så ringde de upp från företaget som tillverkar hundfodret som jag ger till Lyra. Jag hade mejlat dem några bilder för det var massa stora klumpar i fodret i säcken jag hade fått, vilket aldrig har hänt genom alla år som hundägare. Vi pratade en stund och han förklarade lite om tillverkning med mera, trevlig kille och till sist sa han att "vi skickar en ny säck till dig i nästa vecka, den du har är det bara att behålla och fortsätta ge henne, men vi skickar en ny till dig" Man tackar, 15 kg foder gratis!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar