måndag 25 mars 2013

En vecka kvar

Om en vecka så tar jag över färgbutiken. Det är lite blandat hur jag känner inför just denna sista vecka, "passa på och njut av ledigheten denna vecka" kontra "passa på och gör dig redo och bygg klart så mycket du hinner i butiken innan".
Jag velar så jääääkla mycket om vilka öppettider jag ska ha så jag tror jag ska börja ryka snart.
Så igår blev det som ni såg en långpromenad i skogen och idag mötte jag upp Lotta med Vera, Lyras kusin för att ge henne lite tips inför utställningen i Maj.
Vi gick även igenom lite basicgrejor i lydnaden som hon kan börja träna på eftersom de ska börja träna lydnad nu =)
Lyra fick ju vara visningshund och skötte sig väldigt bra även om Vera är en klar favorit i kompisskaran.
Efter träffen så åkte jag hem och tog en liten paus och sen ut igen och körde ett kortare lydnadspass. Fokuserade på att hon inte ska göra grunda ingångar när det är korta avstånd och att hon håller positionen bättre i ff.
Fick ju som sagt tips av Bianca gällande de grunda ingångarna att man gör en inkallning och när hon kommer jämnsides och ska precis vända om så kastar man godisen snett bakåt (inåt) så hon går förbi en. Detta leder ju till att hon gå lite längre - vilket resulterar i bättre ingång när det är kort avstånd. När man sedan inte kastar godisen bakom så gör hon ju en vanlig ingång istället fast bättre. På långt avstånd har hon inga problem med detta utan de är på de korta.
Ser lovande resultat med denna övning så det känns bra.
Ff funkade också helt okej men till och från inte exakt den fokusen jag hade önskat. Hon hänger med bra i vändningarna och går bra bredvid, men hon kollar bort en millesekund för att kolla av då och då. Skulle ju önska att hon bara var helt fantastisk och bara kollade uppåt. Positionen är något bättre, men jag ska jobba mer på det.

Lyras snygga kusin Vera

3 kommentarer:

  1. Oj =) Blir nog ett helt nytt äventyr att få öppna sin egen butik! Du får säga till om du behöver hjälp med någonting =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir nog det =) Vad rart av dig, tack! Jag tror absolut att jag skulle behöva hjälp med att få lunchsällskap någon dag sen:P

      Radera
  2. All lycka till med nya butiken!

    SvaraRadera