måndag 26 augusti 2013

Ojämn

Idag var jag iväg på värmdö bk och la spår och tränade lydnad med Lyra. Och hon var precis sådär störig som hon var innan tävlingen på södra som innan träningen nu.
Man får liksom inte in fokusen på henne och hon har så bråttom att skynda sig in på på planen och har inte alls tid med att lyssna.
Och envis som jag är låter jag henne inte "komma undan" med det utan stannar, backar, får ögonkontakt och om och om och om igen tills hon går in på planen med fokus.
Det känns lite som om det är löp på gång just för det känns som det är ofrivilligt från hennes sida att vara ofokuserad, hon själv försöker ju göra allt för att träna och vara till lags. Inte lätt att vara tik ibland=)

Har lagt fokus på brukset nu eftersom vi kom med (och jag bestämde mig för att visst starta i appellen) på tävlingen den 8:e
Så vi körde budföring, hinderhoppandet ala bruksstyle och lite framförgåendeträning.
Allt gick väl helt okej men hon strulade lite med budföringen. Några av gångerna så sprang hon glatt tillbaka till mig, några av gångerna började hon leta efter saker på marken och några av gångerna var hon klockren.
Framförgåendet går väl ja med miniminiministeg framåt - men åt rätt håll och det är det viktigaste.
Sen var det dags för spåret. Jag la ett u-spår med 4 pinnar i rätt högt gräs. Hon går ju rakt i spårkärnan men missade två apporter.. jag såg dem själv, hon gick rakt över dem. Hon hittar däremot nästan alltid slutpinnan och jag gissar på att det är hennes mål - hitta dit på snabbast tid.
Men ja, det var faktiskt jäkligt varmt ute och vi hade kört en del budföringar/lydnad innan så hon var ju inte direkt sval innan. Vätskade henne innan och även en gång under spåret just för det var så varmt.
Som sagt.. ojämn.
Väl hemma så la jag efter några timmar ett rätt kort spår fullproppat med pinnar och hon markerade första svagt och tänkte gå över den men jag ja tjoade till och kasta runt den åt henne så hon skulle tycka att det var sååå värt att ta dem.
Och hon markerade och tog alla sex pinnarna, lite slarv med femte som jag (fy) hjälpte henne lite med.
Häromdagen så lag jag ett rätt långt spår och då markerade hon och tog alla pinnarna så det går verkligen upp och ner .

Men mer spår och värdeövningar och ja allt man kan tänka sig så kommer det nog bli bättre.
Efter ett varmt spår så får man äta glass!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar