fredag 6 september 2013

Spår med hundsällskap

Idag efter jobbet så la jag ett ängsspår (4 pinnar) i högt gräs som senare gick vidare till kort kort gräs. Medan spårade vilade åkte jag och kikade på vart två hus låg som jag var intresserad av. Mina husplaner börjar bli lite mer aktuella nu och så snart jag hittar ett jag gillar så slår jag nog till.

När vi kom tillbaka så körde vi igång med fullt avstånd (10 m lina) på den delen det var väldigt högt gräs. Hon var lite tramsig i början och slog lite till vänster hela tiden men Lyra markerade och apporterade den första apporten jättefint. Vi fortsatte vidare och plötsligt ser jag hur det kommer en stor svart hund springande mot Lyra... Jag hinner inte göra så mycket då hon är 10 m bort och får bara hoppas på att den är snäll, för så länge den är snäll och inte gör något så är det inga problem. Det var "som tur var" en hanhund. Jag hör ägaren och ropar till dem att det får ropa in sin hund varpå han går emot och säger det klassiska (istället för att ropa på sin hund) "är det en tik?". Jag svarar att "ja, men det spelar ingen roll, vi håller på och går ett spår här så ta bort hunden". Han hämtar hunden eftersomd en inte lyssnar på honom. Det var även en kvinna med som hade en lite staffevalp på inte alls många månader som då istället springer fram.. och hon hämtar den.. Tycker det är rätt synd att man inte är mer rädd om sin valp än att låta den springa fram till främmande hundar på det viset. Jag styr om Lyra mot spåret och duktig som hon är så spårar hon vidare och fem sekunder senare kommer valpen springande rakt på henne.. igen.. och kvinnan kommer och hämtar hunden men säger ingenting.
Man kan ju tycka att man kan kläcka ur sig ett "ursäkta".
Åter igen riktar jag om Lyra som spårar vidare och Lyra markerar och apporterar bra igen. Vinkeln gick bra men lite struligt på bortre sträckan men apporterar och tar den också. Nästa vinkel gick bra och sen var det ut på det nyklippta gräset. Och då det var ett u-spår så hade vi ju typ omringat de två med hundarna som hade tänkt göra något på den kortklippta ängen, men Lyra spårar på med dem kanske 6 m ifrån och över ängen och tar slutapporten.

Ibland är man lite mer nöjd än andra gånger. Tycker det är helt fantastiskt att hon klarar av att samla sig efter det sprungit fram hundar till henne som hon gärna hade velat leka med - och spårar vidare. 

1 kommentar: