söndag 5 februari 2012

Nytta med nöje

Idag så blev det 3 timmars utomhusaktivitet. Jag älskar ju snön och det gör Lyra också. Vi började med att utnyttja min kompis som hade sovit över för att träna budföring. Något vi knappt tränat på alls då det är lite svårt att träna själv=)
Från mig till den andra personen, "marsch" funkar jättebra. Hon springer fort och glatt fram och förstod även sen att hon ska sätta sig bredvid även där som när jag ropat. Eftersom vi är på inlärningstadiet så efter hon satt sig hos den andra så blir de lite dragkamp med leksak som beröm. Sen tillbaka sen var hon lite förvirrad de första gångerna för hon inte riktigt förstod att hon inte skulle kasta den till henne. Men efter några gånger så förstod hon och kom in på min signal och gjorde fina ingångar.
Sen så var jag dum nog och berömde med en pipleksak - de skulle ja inte ha gjort. De hon då gjorde när ja sa marsch var att börja leta efter den i snön. Då ropa ja in henne på nytt och bad min vän ropa på henne en gång, sen höll ja henne och sen sa marsch. Sen avsluta vi de hela. Efter detta blev det en kort tur med tbanan till Gullmarsplan och sen åkte vi tillbaka till Skärmarbrink och gick sedan därifrån bort till Hammarbyhöjden för att möta upp en kompis och hennes hund "Whossie" , en Pumi på 3 år.

Där behöver Lyra träna mera på att gå "normalt" i koppel även om vi har sällskap med oss och inte hålla på och försöka leka hela tiden. Först gick vi en bit över ängarna och de gick jättebra, Lyra skötte sig hur bra som helst. Sen så gick vi undan lite från ängen och lät dem leka av sig lite. Efter detta så gick vi vidare i koppel på en lite längre promenad och även de gick bra. Skönt att se att hon inte håller på och larvar sig hela tiden när man går med andra utan kan vara sig själv. Det är verkligen jättenyttigt för henne att gå med andra hundar med mig. Även om hon går med det andra hundarna på dagis varje dag så blir det inte samma sak.

Men en skön dag ute i det härliga vädret - nytta med nöje!
På väg från Skärmarbrink till Hammarbyhöjden Lyra "Nicke nyfiken" kollar läget
Leker med "Whossie"



Här går det undan!


Snön yr!
Full fart!

Kort paus
Lyra tycker de är väldigt underhållande att pipa med sin leksak. Whossie tyckte det var väldigt skoj att skälla under leken precis hela tiden, även när de sprang omkring utan leksaken=)

2 kommentarer:

  1. Ser härligt ut, för dom som gillar snö...sköna bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var härligt för oss snögalningar=) Tack!

      Radera