lördag 4 maj 2013

Break

Då saker och ting med lydnadsträningen inte har gått så bra senaste tiden så kommer jag nog avboka tävlingen. Inga moment känns bra just nu och jag känner mig väldigt osäker. Jag känner att jag behöver ge Lyra en break från träningen helt någon/några veckor och sen köra på igen. Jag måste tänka igenom ordentligt hur jag vill att saker ska se ut, hur jag vill lära in det och vilken mängd av råd jag ska ta från omgivningen.
Det har blivit lite så att jag har lyssnat för mycket på alla råd så Lyra är tvärförvirrad nu och en vanlig budföring går åt pipan.. Jag måste ju själva bestämma vad vi ska göra och på vilket sätt, även om det är superbra att få hjälp med träningen ibland. Det är superbra att få hjälp och råd, missförstå mig inte men man måste själva kanske sätta gränser för sig själv hur mycket råd man ska ta in och vilka råd man kan bara sägs "ah tack för rådet, men vi tränar in detta på det här sättet. Det funkar bäst för oss"
Jag har inte bestämt mig till 100 % att jag kommer avboka tävlingen men troligen blir det så. Får bli den i höst istället, appellen. Det var ju ettan jag hade tänkt att starta i nu.
Jag kände mig inte alls så glad och nöjd efter träningen sist, tappade helt suget. Sen så ja så blev det lite bråk mellan hundarna tyvärr. Lyra gled ur sitt koppel och sprang fram till tränande hund som inte alls uppskattade det(vilket verkligen är förståeligt) och så rök dem ihop, sen kom även den tredje hunden in i bråket så det blev ju inte så bra. Lyra blev riktigt berörd av händelsen, och hon har aldrig blivit såhär berörd av ett bråk förut. Hon kändes jättelåg efter men det var ju såklart glömt sen. Ingen av oss ville ju göra någon big deal av det hela och fortsatte träna.
Men jag har iallafall bestämt att innan "breaket" så ska vi ta ett riktigt skoj-träningspass som bara är superroligt och tom lite flamsigt. Sen så tar vi en liten paus och sen på't igen!!

Mamma tog med Lera, oj menar Lyra på promenad =) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar