tisdag 6 augusti 2013

Externbelöning

På kvällen efter tävlingen så ramlade plötsligt polletten ner gällande externbelöning. Jag har inte kunnat se nyttan kontra Lyras attityd som en vinst förut. Hon blir mer som en krälande schäfer och ser supertråkig ut.
Jag har inte kunnat bli övertalad av andra hur bra det är för jag är envis och tyckte inte det var bra med externbelöning till Lyra.
Men jag tror absolut nu att det är en stor stor hjälp i linförigheten för oss, att jag inte har belöningen på mig varje gång och att uthålligheten går bättre. 
Ja jag har ju såklart kört externbelöning i vardagen och lite på träningen men har inte gått in för det. Så redan på söndagskväll  så testade jag och köra lite externbelöning med Lyra. Började bara med ingångar och två steg framåt, och det går bra. Körde ett till pass på morgonen på ängen och det går bara bättre och bättre, hon håller fokusen och allt. Hon ser mindre och mindre ut som en krypande schäfer och börjar haja mer och mer.
Så nu har Lyra fått en alldeles egen belöningsburk som jag ska använda mig av, vi ska springa dit ihop och så ska vi öppna den tillsammans. Och det kommer vara olika belöningar i den så hon inte vet vad för spännande det blir.
Jag tror absolut detta kommer hjälpa oss på tävling. Hon tappar ju som fokus på linförigheten rätt mycket då hon "vet" att jag inte kommer belöna henne, tror jag. Så rutiner, ritualer med mera kommer göra att vi kommer att bli bättre!
Till nästa tävling känner jag att vi kommer ha lite bättre balans mellan momenten och vi kommer hinna träna på alla, sista blev ju som sagt tokträning på platsen innan. Jag måste även börja träna inför appellen nu!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar