söndag 10 juli 2011

Öka värdet

 I torsdags var jag med Pia och Anita (med hund Gilda, Lyras kusin) på So/Su Bk för att träna lite spår. Jag har haft lite problem med att få Lyra verkligen markera att hon hittat en rapport, och de vore förstås väldigt bra om hon gjorde det:)
Och de är så himla bra när man kan få massa tips och idéer om hur man ska komma vidare med träningen när man verkar ha fastnat. De som de mest handlar om är att öka värdet på pinnarna helt enkelt. Att hon förstår att hon ska egentligen markera allt som har mänsklig doft på sig.
Hon älskar ju att spåra och är så himla fokuserad när hon gör de, jag tycker verkligen hon gör ett jättebra jobb!

Jag måste träna på att läsa hennes signaler, och hon behöver träna (vilket ja inte alls tror kommer bli något problem alls) att visa att hon hittat något. För min del så är de absolut mycket bättre när någon annan har lagt spåret, så ja själv inte vet vart de går. Och nu var de Pia som hade lagt de, och la ut två rapporter och en slutrapport. Den första missade hon (jag vet inte ens om hon visat att hon känt lukten av den alls, eller om jag inte sett att hon har gjort de) men rapport nummer två visade hon och även slutrapporten. Jag är helt säker på att efter fått massa tips på vad man kan träna på för att öka värdet på dem, och att jag själv tränar på att läsa henne kommer att gå alldeles utmärkt. Spår är verkligen något för mig! Jag tycker de är så jäkla roligt, och Lyra tycker detsamma.

De är så kul att se när man märker att hon vet exakt vad de är som vi ska göra när man lagt ett spår. Så fort man kommer ur bilen/lägenheten så åker nosen ner i backen och hon börjar direkt spåra med ett väldigt fokuserat och medvetet sätt.
Tack Pia för alla tips och råd!


3 kommentarer:

  1. De nada!
    Så himla kul att se er igen. Även om jag gjort henne själv (och därmed är partisk) måste jag bara säga; du har en sagolik boxer! Vilken underbar hund, en hel del är genetiskt - bara att tacka och ta emot - men, du har gjort ett fantastiskt jobb med henne. Det är en fröjd att se den kontakt ni har, och den samarbetsvilja hon utstrålar är exceptionell för en boxer. You go girls!! The sky is the limit!

    SvaraRadera
  2. och jag glömde säga att jag kan bara hålla med! Hon är helt underbar:) Och ja, OH JA de har varit mycket jobb=)

    SvaraRadera