måndag 20 februari 2012

Din hund en lydig hund

Ja idag så hade jag tid för första dagen av dagvården. De håller ju på och försöker hitta vad det som är fel på min höftled, tåled och handled. Jag visste att vistelsen på sjukhuset skulle bli minst 4 timmar och en hel del väntan mellan de olika avledningarna man ska till och jag ska även tid i morgon. Så jag packade väskan med tidningen Brukshunden, boxerbladet och den lilla boken "Din hund en Lydig hund" - av Anders Hallgren (Med shaping/klickerträning blir Din hund en Lydig hund). Jag har inte läst den här boken på många många år och tänkte att det är ju ett perfekt tillfälle att läsa den på nytt nu när man har massa väntetid. Jag läste boken i ett svep då den är rätt kort, endast 84 sidor -84 sidor av så jäkla bra saker!

Det är så himla bra förklarat, bra exempel och man förstår verkligen hur saker och ting påverkar träning och hunden. Anders förklarar på ett väldigt pedagogiskt sätt hur stor påverkan positiv förstärkning har på inlärningen. Och hur bestraffning blir en tillfällig effekt "men viljan att göra det som hunden vill finns fortfarande kvar, men vågar inte" Man ändrar inte beteendet vilket det är det man vill.  Och även om jag läst boken förut för många år sen så fick jag idag väldigt mycket insikt i saker och ting om träningen, hur jag kan få bättre effekt och använda klickern mer. 
Kan ta och citera rakt av där han förklarar om belöning i tex inlärning av tex fotgående "Många gör även misstaget att belöna när hunden är färdig med det momentet som man håller på att träna den att utföra. Kanske har den klarat av att gått "fot" en sträcka. Under tiden har man inte berömt hunden något, med rädsla för att störa koncentrationen på uppgiften. Man tror att den kanske genom beröm ska bli alltför glad och lämna sidan. Men då man klarat av att gå den sträcka man bestämt sig för, ja då säger man kanske "hopp-och-lek", hunden behöver inte lyda längre, och först då kommer berömmet "vad du har varit duktig", "hopp-och-lek", "duktig hund" Vad man i själva verket därmed har har man åstadkommit, är att ens hund tycker om pauser, inte träning!"

Och där känner jag igen mig, man kan lätt falla in i att vara jättekoncentrerad och sen så är det fullt kalas när man gjort det momentet.  Precis om Pia brukar säga, hon får / vill att hunden ska tycka att själva fotgåendet i sig är en belöning.

Det kanske inte alls lät lika bra nu när jag bara citerade en textbit, men när man läser boken så förstår man det stora hela temat och andan i boken så är det mängder med bra tips i den. Sådant man kanske tycker är självklart, men kanske ska finslipa på lite. Jag kan verkligen varmt rekommendera denna bok!

Jag blev så inspirerad så jag gick och köpte 0,6kg nötlever som jag har kokat upp och tärnat som nu är i ugnen, och dessa ska vi har för att hårdträna det här med Lyras lekryck mot andra hundar. Det finns även jättebra förklaring om hur hundgodis/ mat har en lugnande effekt och förhindrar att de hinner bilda stresshormoner som de får när de ser en annan hund.
Att börja med avstånd på kanske 25 m, och i precis samma ögonblick hunden ser den andra hunden - innan den hinner ställa om i det stressläget så ska man klicka - och klicket innebär "godis kommer" och träna på att hinna stoppa stressen innan det är försent. Sen så göra detta om och om igen och ja korta ner avståndet till den andra hunden. Skvallerträning med andra ord, men det är intressant att veta varför det funkar - att det funkar vet man ju. Mat lugnar, och stoppar stressen.

Men som sagt, ni kanske tycker det låter helpuckat när jag förklarar såhär, men läs boken ni som inte har gjort det, den går att få tag i för under hundralappen!

Bjuder på lite (äckliga) bilder på levern!
Uppkok.. ser för jäkla äckligt ut!

Bara att börja tärna

Nu ser det i alla fall okej ut =)

Klart!

7 kommentarer:

  1. Det är ju så kul att läsa böcker!
    Har läst en av Hallgren, Motivation och Drivkraft. Tyckte den var sådär.. Han upprepade sig väldigt! Och i just den här boken pratade han om den arbetande hunden, och menade då såna som jobbar som räddningshundar osv. Inte riktigt min grej:) men plockar man ut det man gillar så funkar den!

    Det handlar ju helt enkelt om operant inlärning som är så häftigt!

    Däremot kan jag VARMT rekommendera "Skjut inte hunden!"
    Har du läst den? Om inte gör det! Den är underbar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han kanske är lite upprepande ibland, fast av det jag har läst är det ingen som har stört mig utan att det är väl mer för att verkligen berätta om de viktiga punkterna. Men jag har inte läst just den du berättade om så om det är så eller inte i den vet jag inte=)

      Nej den har jag inte läst, titeln låter ja, lite annorlunda=) Vad handlar den om?

      Radera
    2. Haha ja titeln är inte så lockande. Men det är inte så illa som det låter :)
      den handlar om operant inlärning, författaren har bland annat varit delfintränare!
      Det ger bra exempel från verkligheten och får en att tänka till lite :)

      Radera
  2. Hej, vad roligt att göra eget hundgodis, har tänkt på det länge, tydligen så finns det en bok, med hundgodis recept,
    Angående semlorna så är det min mamma som bakat dem, även om jag älskar att baka så är min sambo och min mamma en hejare på bakning.
    Mamma bakade vanliga släta bullar, efter ett bullrecept och så skar hon dem i mitten och sedan är det bara att fylla dem med mandelmassa och grädde, det som jag tycker är gott är när man blandar grädden och mandelmassan, så att man inte får en stor bit mandelmassa, men det är ju vad man själv tycker om...Ha det bra. Mvh.Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns en bok som heter "hundens lilla godisbok". Jag har den här hemma=) Däremot så har jag itne gjort några recept frånd en utan har gjort egna. Det var en del recept i den boken som jag tyckte var lite märkliga att man skulle ha till en hund. Men man får klart mycket inspiration!
      http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163172348

      MMm ska nog ta och baka några (massor) i helgen! Semlor alltså =)

      Radera
  3. Den boken verkar ju intressant! Ska ta och se om jag kan hitta den :)
    Levergodiset ser ganska äckligt ut i början men antar att det slinker ner fint i en boxermage? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är verkligen jättebra. Det är ju massor man redan vet, men man kanske inte gör det man kan på bästa effektivaste sättet. Här får man mycket "ahaa, ja just det" tankar om saker man kanske inte tänkt på. Jättebra är den.

      Haha ja det slinke med glädje ner i den lilla magen! Men faktiskt, det luktar inte så mycket som man kan tro när de väl är torkade. Jag har dem i fickan i en liten återförslutningsbar påse. =)

      Radera