tisdag 14 februari 2012

Till er som tränar/tävlar i tävlingslydnad

Ja nu tänkte jag ber er om lite tips. När jag tränar fotgående / linförighet med Lyra så får hon en sådan kallad "smygargång" och ser inte alls glad och lycklig ut.
Jag vet inte riktigt hur jag ska få det där lyckliga glada när hon bara är totalt fokuserad på att en belöning ska komma och blir som lite stel. Jag har ju inte kommit längre än att börja med fotgående och sen berömmer med leksak eller godis. Med andra ord väldigt påbörjat moment, inte så långa sträckor utan har jobbat mest på lära in vad det innebär med fotgående mest.  Så det är ju ett moment med massor med jobb kvar.
Vanligen är hon ju jätteskuttig och glad, men när jag ska lära in saker så blir hon ofta väldigt fokuserad och ser liksom inte lika glad ut som hon gör annars.
Till er som tränat detta, började ni med tex få momentet att sitta och sen jobbade på glädjen? Eller kanske var den helt lycklig redan från början och inte så smyggångsfokuserad som Lyra?
Så hur får jag en glad skuttig vovve som inte flamsar och inte är fokuserad?=)

Kom gärna med tips och förslag!

8 kommentarer:

  1. Känner igen detta, fick hjälp av vår "lydnadscoach". Vi fick helt enkelt börja om från början och göra korta, korta övningar där glädjen och attityden är nummer ett. Helst skall hon själv erbjuda sig till detta, och det kanske tex när ni är ute och promenerar och hon är skuttig och glad. Använd inget ord än, ett par steg med fint gående och ögonkontakt vid din sida räcker till att börja med. Öka långsamt och successivt. Belöna rikligt och berömma hennes fina attityd när hon har gjort bra ifrån sig. Och det, som sagt, efter ett par steg, rakt marsch. Hon kanske associerade ditt nuvarande ord med "gå bredvid och tycka det är dödstrist!", så begrav det gamla ordet och kom på ett nytt som du ska lägga in så småningom när hon gör riktigt bra ifrån sig. Förut använde jag ordet "fot", som Ester tyckte var dödstrist, men nu använder jag ett barnsligt och glatt "kom!" Fick också tips häromdagen från coachen att jag skall belöna Ester när hon går fint bredvid mig och nafsar efter vanten - hon får vanten som belöning för hennes fina gående. När hennes attityd blivit mycket bättre, liksom fotgående, så kan du så småningom lägga in svängar osv. Man kan också börja med att backa och få hunden att följa efter sig, för att sedan så småningom vända sig åt rätt håll och gå rakt fram. Är det något oklart så hör bara av dig. :)
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja en lydnadscoach kanske man skulle ta och skaffa sig=)
      Alltså det är ju inte så att hon tycker att det är tråkigt, hon gör alltid den där gången när hon inväntar typ en godis / leksak kasta pinne. Hon är så koncentrerad på att ha koll på mig / den. Fast ja, det kanske är lite samma sak i slutändan, och huvudsaken är ju att de ser glada ut =)

      Superbratips, ska verkligen testa att "göra om göra rätt". Hur trist de än är att börja om så är det ju rätt resultat man vill ha, och det verkar ju uppenbarligen inte fungera på det sättet jag gör nu.
      Men hur gör du sen med ordet? Tänker du byta tillbaka till fot sen eller?
      Eller har jag bara inbillat mig att man måste använda de ord som står i regelverket vid tävling?

      Radera
  2. Nej, det gamla trista ordet är begravt, använder inte det längre. Man kan använda sitt eget ord vid tävlingen, det behövs inte vara exakt samma som står i regelverket. Bara det är ett enda ord, och inte flera eller både tecken och kommandoord, för då får man poängavdrag för "dubbelkommando".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj vad glad jag blev nu! Det har verkligen något jag har tyckt varit väldigt stelt och tråkigt och rätt ja trist att lära in ord på nytt. Perfekt! Du kan man direkt skrota tråkiga ordet fot och använda ett glatt, som känns naturligt glatt för en själv också.

      Tack!

      Radera
  3. Dela upp momentet mer i delar, Rambo tycker linförigheten suger, han blir liksom uttråkad och sackar efter :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag kör på att dela upp det i moment. Skulle aldrig klara det annars=) Men som sagt, hon tycker itne det är tråkgit, de är att hon är så fokuserad. Om du tänker dig innan du ska kasta en pinne till en hund så blir de som fokuserade, ungefär så är det.
      Hur har du delat upp momenten? Hur många delmoment och vad består momenten av då?

      Radera
  4. jag vet tyvärr inte så mycket om tävlingslydnad :) så du får bättre tips av de andra hihi

    vet inte om jag svarade- men ja klart det är okej att lägga mig till länken! :)

    hahah, ja det är inte så svårt att åka samtidigt filma, man vänjer sig och hittar balansen hihi. drar du något med lyra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de är ju de där med balansen som inte är min starkaste sida, eller skidor eller skridskor =)
      Nej jag gör ju inte det, men har bestämt mig för att börja med det. Kommer börja med att hon drar pulka bara, sen får vi se om jag kanske drar fram ett par skidor och tränar upp mig själv så jag kan åka och sen beger oss ut =)

      Radera