söndag 12 februari 2012

Fortsättning av " Frukt & Grönt"

Först vill jag tacka de som har svarat på mitt inlägg om "Frukt & Grönt". Och för er som läser inlägget nu fortsätt gärna svara, det är bara jättebra för mig att få lite mer info!
Anledningen till att jag frågade var för att reglerna för att tillverka kex med någon animalisk råvara och en vegetabilisk råvara skiljer sig åt. Det är "hårdare" regler gällande anläggningen och högre avgifter för att få ha animalisk råvara. Jag blev då väldigt nyfiken på om "går det att ta fram ett hundkex som är lika populärt som de två med kycklinglever jag har tagit fram?"
Jag bestämde mig då för att det är ju bara att testa, och sen försöka ta de frukter/ grönsaker som verkar vara mest populärt bland hundar.

Så idag tänkte jag börja med att testa att ta fram några recept utan animalisk råvara i. Jag kommer ju fortfarande ha kvar de andra två sorterna "vetefritt" & "spannmålsfritt", men jag vill testa och se hur dessa funkar.
Först ut blir med grundrecept från "vetefritt" (Rågmjöl, hirsflingor, rapsolja, sojamjöl, havregryn, morot) fast med någon av frukterna äpple, banan och apelsin.

Jag tycker det ska bli väldigt intressant och se hur dessa smaker kommer att tas emot av hundarna. Lyra är ju så himla glupsk och äter allt jag ger henne, så hon är kanske inte den bästa testpanelen=) 

Ni som skulle vilja vara intresserade av att följa med mig på denna resa och skulle vilja testa resultatet av kexen, skicka gärna ett mejl till mig på emmy.klang@gmail.com så får ni vara med och testa de färdigställda kexen.
hundbakat.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar