söndag 19 februari 2012

Händelserik söndag

Ja idag har jag haft många saker för mig. Dagen började med lite städa och diska. Efter detta blev så var det dags för att måla andra lagret färg på en pall som jag började måla igår. Jag har fått en burk med färg som ska testas innan vi ska släppa den på marknaden och ska måla en yta och sen fylla i ett protokoll om hur färgen är att använda.(För er som inte vet så jobbar jag på ett färgföretag) Hur den känns att måla, lukt, hur den flyter ut med mera. Tycker det är riktigt spännande när man får testa färgen innan den kommer ut på marknaden, plus att det är ju alltid bra med lite extra färg hemma =)

Efter detta så började jag kolla på de olika hundföredragen som de visade i repris på kunskapskanalen. Jag hade en hel del saker för mig samtidigt och hann inte riktigt se allt jag ville se men jag så bland annat en del när Anders Hallgren pratade. En av sakerna han pratade om är tex hundar som drar mycket i kopplet och skäller som har för mycket överskottsenergi, de gör det för de har massor med överskottsenergi. Vilket i sig inte är så konstigt men om man aktiverar dem inomhus innan man går ut för att just göra sig av med överskottsenergin så kan man slippa jobbiga promenader med konstant drag och skällande. Han sa även att dessa hundar som har överskottsenergi väldigt sällan drar i kopplet på vägen hem från promenaden.
Så hjärngympa innan promenaden med andra ord.

Lyra brukar vara lite smådragig (eller går och precis börjar dra och sen slutar när kopplet tar emot eller jag saktar ner) i kopplet på helgerna när vi är på väg ut på första promenaden så jag ville gärna testa detta.

 Så jag passade på och gjorde något jag ändå tänkte göra idag, fast innan promenaden. Vi tränade bland annat platsliggning inomhus, hon fick kommandot "ligg" och sen gick jag ut ur rummet och ställde mig i hallen så hon inte kunde se mig i 1 min och sen gick jag tillbaka. Sen även platsliggning där jag går omkring i rummet runt henne och iväg och hon ska ligga kvar. Sen träna vi linförighet och omvänt lockande. Och ja jag märkte faktiskt skillnad på när vi gick ut. Hon var ju redan inne i "tränamode" och lyssnade på ett mer alert sätt och var inte lika gå-påig som hon kan vara när vi är på väg till skogen.

Han pratade även om att han tror på en framtid där vi inte har halsband på våra hundar alls - utan bara sele för det är det som är mest skonsamt för hundarna. Många hundar har skador i halsmuskler med mera pga olika halsband och obehagliga ryck. Jag tror inte att det kommer att bli en framtid med bara selar men kanske ett ökat användande. 

En annan lite skojig sak som Nicolette Salmon Hillbertz berätta när hon pratade om hund/rashistoria var att King Charles spaniel som klassas som knähund även hade användningsområde "värmekuddar". Jag kunde inte låta bli att börja skratta då! Det var liksom inte riktigt det jag var beredd på att hon skulle berätta.


Sen kom en kompis förbi och vi tog en promenad i skogen i två timmar. Nu när snön börjar töa bort så var det rätt tungt att gå i den blöta snön men det är bara bra träning både för mig och Lyra. 
Och nu  är det dags för att laga lite middag och sen packa lite hundtidningar och böcker inför sjukhusbesöket i morgon. Jag kommer att få vara där i minst 4 timmar och kanske i flera dagar så de kan hitta vad som är fel i min höft med mera.

Pose!

Fin!


Jag vill också ha stående öron!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar