söndag 19 februari 2012

Träna de svaga sidorna

Igår så tog vi och gick ut för att träna på våra numera svaga sidor. Som jag har berättat sen tidigare så har ju Lyra börjat göra "lekryck" när vi möter andra hundar. Detta skulle lätt kunna tolkas som utfall för många och det lurade även mig första gången. Men det är Lyras uppmaning till att leka. Jag har många olika teorier om varför hon har börjat med detta nu, men en av dem jag tror på mest är att hon försöker lösa situationen genom att uppmana den andra att leka.
Det är väldigt många hundar som har gjort / gör utfall mot Lyra men hon är bara glad och lycklig ändå. Så jag har en teori om att hon försöker lösa denna situation genom att försöka Leka bort det. Om hon försöker bjuda in till lek direkt så kanske de inte blir arga och upprörda. Att hon visar direkt "nej asså, jag vill inte bråka, ska vi inte lajja?".
Det är hur enkelt som helst att distrahera Lyra vid hundmöten. Det är antingen bara att ta upp hennes fantastiska gummikyckling, eller ta fram en godis och hålla henne lite åt sidan och då bryr hon sig inte för fem öre om hundarna. Hon ser dem inte. Men, ja jag kan ju inte alltid dra upp en kyckling ur fickan eller ta en godis i handen. Så därför måste vi ut och träna och träna och träna så Lyra förstår att "det är okej, du behöver inte lösa denna situation själv - jag gör det åt dig, lita på mig". Så vi går helt enkelt ut och letar efter hundar som vi kan möta, gå efter och ignorera och belöna henne när hon ignorerar hunden.

I detta fall använder jag mig av klicker då det är lätt att jobba med det just i denna situationer. Vi går efter en hund långsamt, inväntar på att Lyra skvallrar till mig att de är en hund och vänder sig - jag klickar och då sätter hon sig med rumpan mot hunden och ansiktet mot mig. Sen gör vi det om och om igen. Sen får vi bara närma och andra hundar mer och mer och träna. Detta är ju inte direkt den roligaste träningen.. Jag har lätt för att dra mig för att gå ut och träna "problem" då det inte alls är lika roligt som vanligt träning. Men det är bara att ta tag i det och göra det! Jag kommer bara tycka det är ännu tråkigare att behöva ta upp en kyckling eller godis när man möter hundar på en smal väg där man inte kan ta ett kliv 1 m åt sidan. Vi ska komma tillbaka till så hon var innan. Jag gissar på att jag måste ha klantat mig någon gång vid något hundmöte. Kanske även slarvat med att låta henne leka efter hon gjort ett lekryck. Problemet är i alla fall mitt fel, det är jag helt säker på.


2 kommentarer:

  1. Duktig som tar tag i problemen! En söndag är ju perfekt för det :)

    Låter roligt att leta upp hundar att följa efter, haha.

    Ni får komma och öva på Sixten, för då lär hon få svar på sina lekinviter, stor störning! :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tycker de är ett måste, man kan ju inte ignorera dem för de lär ju inte försvinna av sig själv=)
      Haha ja en del börjar ju vända sig om efter ett tag och ser lite smått irriterade ut! Jag brukar leta upp någon annan att stalka då=)

      Radera