tisdag 23 augusti 2011

Andra veckan efter semestern

Igår började min andra arbetsvecka efter semestern, och man har inte kommit in i att gå upp tidigt ännu.. Och de blir ju inte lättare när man har en väldigt morgontrött hund intill sig=) Det måste vara den mest smittsamma sjukdomen - trötthet!

Men idag efter jobbet så ska jag försöka ta mig in till stan och träna med Lyra. Även om hon är duktig med koppel i vanliga fall så stressar hon gärna upp sig i tex stadsmiljö och börjar smådra i kopplet. Detta kan ju göra mig väldigt irriterad snabbt och jag får verkligen tänka tårta, gröna skogar och hav för att inte bli arg. (ibland så funkar tyvärr int det heller och man blir putt och grinig som ett barn och vill bara gå hem)Det är ju mest för man vet ju att hon kan ju gå normalt. Och hon gör oftast det inne i stan också, men både när man är i stan och här i höjden så kan hon få en tendens att börja dra så fort jag har en annan människa som går bredvid mig. Så jag tror jag ska lura med mig någon stackare in till stan som får gå med oss, och stanna ungefär 10 gånger per 50 m med oss =) Det är så lätt att man undviker att åka eller sätta sig i sådana situationer som man vet kan få en ens hund att inte bete sig exemplariskt. Men som alltid, träna är ju nyckeln till de mesta och de är bara se till att man är på gott humör, har ätit ordentligt och möjligen har med sig choklad i fickan utifall att man skulle bli lite putt. Choklad botar det mesta!

I helgen när vi var ute på en 3 timmars promenad så satte vi oss ner för att ta en paus och jag passade på att läsa en artikel i tidningen "brukshunden". Artikeln kallades " Tema: Din relation till hunden". Jag kände verkligen att den var bra för mig, att man blir påmind om hur viktigt belöningarna är "rätt", och massa tips och råd om samarbete generellt och hur hundar fungerar. Det är alltid bra att få en reminder på sådant, man, jag har så himla lätt för att fastna på ett inlärningssätt och inte ge mig där, ibland måste man lära sig att fortare veta att "okej, den här metoden fungerade inte -testa en annan". Jag vill gärna envis som jag är göra de på mitt sätt, inte på "Lyras" sätt. Men de är ju den vägen man måste gå, om inte Lyra känner att hon "vinner" något på att utföra en sak, varför ska hon då göra den med stor glädje? Jag tyckte det var en mycket bra artikel, för er som har tidningen ta gärna och läs artikeln om ni inte redan gjort det.

Nu är det dags att knata iväg till dagiset med Lyra, ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar