fredag 26 augusti 2011

Cykeltur

Ja då var det dags för årets första cykeltur! Min cykel jag köpte förra året blev ju stulen nu innan det var dags för att börja cykla igen. Men så har jag fått en cykel av en vän som inte använde sin, hur bra som helst för mig!
Med nya slangar i hjulen och nyspända ekrar så var det dags att ta sig en tur - med Lyra.
Jag har bara cyklat två gånger tror jag med Lyra förut, och det var på våren förra året.. Jag var rätt nervös för hur det skulle gå idag eftersom om hon skulle dra till - så skulle jag rasa direkt.
Jag har ju inte full styrka i handen efter operationen som gjordes i April, och ärret är fortfarande ömt. Så jag tog och tejpa över de med bomull, och sen på med fingervantar så de skulle kännas bättre.
Väl nere vid ängen var det dags att köra igång. Lyra startade med att börja smådra i kopplet, vilket jag hade gissat på att hon skulle göra. Så vi tog de riktigt lugnt tills de att hon förstod att de inte blir så bra om hon ska göra så=)
Sen efter cyklat några sträckor fram och tillbaka så kunde vi öka takten lite och så rullade de på rätt bra till slut. När jag cyklade på så att hon fick galoppera så började hon som jag trodde skutta, och försökte hålla i kopplet och allmänt larva sig. Men efter ha sagt till henne några gånger så slutade hon med det tack och lov.

Nu valde jag att sakta in så fort det närmade sig hund eller människor och stannade till en stund. Vågar inte riktigt cykla förbi i full fart först jag känner att jag totalt litar på att Lyra kommer hänga med vid sidan om cykeln - och inte kommer att försöka titta eller stanna till. Det tar säkert ett tag innan man känner sig helt säker på att cykla med koppel med henne, men de kommer bli kanon sen när de funkar 100 %!
Sen efter ha cyklat massa vändor i kopplet och hon börjat haja till att det är bara framåt som gäller så ville jag även passa på och låta henne springa ordentligt, så jag tog av kopplet och cykla på riktigt fort. Och jäklar vad roligt hon tyckte det var! "ojoj vad fort matte kommer efter, nu kutar vi ännu fortare!"
Så härligt att se den där sanna lyckan i ansiktet på en hund, de går liksom inte att fejka på något sätt, utan de är äkta glädje och uppskattning. Vi cyklade över ängarna fram och tillbaka runt och allt möjligt och hon kutade snabbare än någonsin.
Detta kommer vi verkligen fortsätta med! Självklart så kommer det inte att ersätta någon annan "träning" eller skogspromenad, utan snarare en tillökning i aktivitet.

Några fina bilder från cykelturen
"Nya cykeln"

Premiärturen!



Hon lunkade på bra intill cykeln

Men de gick ju självklart allra bäst utan koppel!

En liten paus efter några ordentliga race med cykeln

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar