tisdag 16 augusti 2011

Tisdagsspår

Direkt efter att jag kom hem idag gick jag ut och la ett spår till Lyra. Jag körde med tre spårrapporter, två vanliga och en slutrapport.
Jag körde i ganska många olika vinklar och gjorde lite "konstigheter" på vägen som sparka i marken och skjuta med fötterna i en ring lite här och var. Jag lät spåret ligga i en timme innan vi gick ut och tog de.
Lyra visste som vanligt exakt vad som var på gång och var ganska ivrig när vi kom fram till dit vi skulle börja spåra. Hon gick något fortare idag än vanligt, men gick spåret så som jag hade lagt det bra. Hon gick bort sig någon gång men hittade tillbaka fort. Jag hade kortat ner linan något denna gång men de gjorde att jag blev lite mer uppmärksam på att se vart jag gick i den något knepiga marken än att ha full fokus på henne om hon gjorde ordentliga markeringar vid rapporterna, eller för att ordentligt lära mig läsa henne när hon går bort sig.

Hon missade de två första spårrapporterna, men markerade slutrapporten väldigt bra och tydligt! Och hon spårar verkligen underbart bra! Så synd att vi missade de två första bara. Jag tror jag måste börja markera ut för mig själv så jag vet vart de är såhär i början så jag kan koncentrera mig på att bara läsa henne och inte själv titta efter dem så jag kan läsa henne. Och ja, lägga spår i bättre terräng så att jag kan titta på henne och inte på marken =)
Jag vet inte om jag tänkte rätt efter, men ja kände att jag tror hon skulle greja att hitta den pinnen så jag tog medvetet ungefär samma väg tillbaka och hade inte tagit av selen som jag vanligen gör så fort vi spåret klart. Och som sagt, på vägen tillbaka hade hon nosen i backen och tog spåret åt andra hållet och hittade, och markerade pinne nummer två hur bra som helst.
Jag kanske borde ha låtit bli att göra så? Men ja kände att jag ville ge henne en chans till att visa att hon markerar, och att ja får chansen att läsa henne tydligare.

Jäklar vad det är roligt med spår!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar