torsdag 5 juli 2012

Perfektionisten i mig

Jag har ju lagt upp lydnadsträningen på ett nytt sätt nu efter att fått insikten att jag kanske är lite av en perfektionist.  Jag har börjat dela upp momenten i flera delar och tränar på dem separat och inte träna massa olika moment samtidigt på träningen. Det kändes rätt tungt ibland efter träningen när "alla" moment gick sådär. Dom är inte perfekta, och även om jag vet att det är bara träning som kan nå de resultaten så känns det lite störande när det inte blir som jag vill. Att då bara börja träna in ett moment åt gången så får man ju faktiskt bättre resultat och man känner sig så himla mycket mer nöjd efter och skapar en mer positiv uppåtspiral.
Jag har tränat enbart ställande under gång och i några av passen högersvängar och får ju mycket bättre resultat nu när jag inte ska krångla till allt och göra allt samtidigt. Jag känner mig mycket mer nöjd efter passen nu. Det är ju såklart massor med jobb kvar men det känns skönt att man vet att det går framåt istället för att det står still. Senaste passet när jag körde endast ställande under gång gick det rätt bra men det var lite för mycket av "GE MIG BELÖNINGEN!" och för lite tänkande över vad man faktiskt gör. Vi är ju i inlärningsfasen fortfarande och jag kan inte ställa för höga krav på henne innan hon verkligen vet vad som gäller. Vi är fortfarande inne i fasen där jag går rätt långsamt när jag säger stå och inte i normalt takt ännu.
 Hon stannar på mitt kommando, men det är inte tvärnitar utan tar något/några smygsteg ibland. Men när jag verkligen vet att hon hajar så är det bara att öka kraven. Lyra har ju även hon blivit formad av sin matte såklart och perfektionisten i mig har nog gjort henne lite orolig för att inte göra  vad matte vill och de blir lite clown från hennes sida om hon inte vet vad jag menar.  Men det får vi jobba på ihop helt enkelt - vi får båda göra misstag och fel, det gör inget!
I morgon så ska vi iväg och träffa Pia, Bianca och Sofia på So-Su BK för att träna och snacka lite lydnad. Ska bli riktigt kul och jag har längtat hela veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar