söndag 7 oktober 2012

Appell på Värmdö Bk

Idag så mötte jag upp Bianca & Matilda för att kolla på brukstävling apellklass som hölls på Värmdö bk. Vi kollade "bara" på lydnadsdelen och det var just det jag kände var väldigt viktigt för mig att se. Mina planer är ju att starta till våren och då kan det ju vara väldigt nyttigt att man har sett hur det funkar för att lugna sina nerver lite. En del av sakerna känner jag att "ja men de där klarar vi, lugnt inga problem" och en del saker har vi lite kvar att jobba på.
Efter att de hade avslutat lydnadspassen så passade vi alla på att träna på lite olika saker. Jag körde lite olika saker med pauser mellan så att det inte blir för mycket kaka på kaka. Lite fritt följ med svängar, hopp över hinder, budföring och platsliggning. Hopp över hinder har jag lagt in lite annorlunda nu då hon sätter sig för tok för nära på andra sidan när hon ska hoppa tillbaka. Efter att ha kastat leksak i samma ögonblick som hon hoppar över så har hon börjat öka avståndet bra. I det stora hela tyckte jag det var ett bra pass och jag har en hyffsat bra bild av hur vi skulle se ut på planen på en tävling sen =) Sen så vet man aldrig hur det skulle bli med alla tävlingsnerver med mera, men det är ju bara att nöta nöta och träna mera så kommer det bli bättre och bättre.

Kände även när jag kom hem att jag måste verkligen lägga ner mer tid på framförgåendet så det blev ett innepass här hemma. Jag har tejpat lite på golvet som två markeringar på varsin sida av rummet. Sen så säger jag före så går hon mot dem, och i det ögonblicket hon går framåt och tittar rakt fram - så klickar jag och kastar godisen framför henne. Sen försöker jag öka stegen så hon går längre och tittar rakt fram. Det funkar bra och jag kommer ta bort tejpen bit för bit (det är en smal tejp på 1 cm som jag tejpat en liten ruta) för att sen ta bort helt. Jag känner att det blir lättare för Lyra att förstå hela momentet om man är så tydlig som möjligt i början med tejpen och sen bara tar bort bit för bit för att sedan ta bort helt så fort man kan.

Bra början på dagen, kan man göra annat än att le?

Budföring med blandade resultat



Platsliggning, alla låg kvar förutom en.


Joplin kör lite slalom =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar