tisdag 23 oktober 2012

Storlek bur?

Nu kommer jag med mer frågor till er som läser. Fortsätt gärna och tipsa om spårsele om ni ser någon som verkar bra!
Nu kommer jag till nästa fråga, ni som har boxer (eller ungefär samma storlek) vad har ni för storlek/mått på hundbur?
Menar inte till bil, utan typ till utställning eller liknande. Och vart hittade ni den? Har kollat runt på nätet men vet inte riktigt hur stor bur man bör ha. Bilburar så finns det ju särskilda regler men de verkar som få leverantörer skriver ut ungefärligt vilken storlek på hundbur som passar till vilka raser. Man vill ju ha så stor som möjligt, fast så liten som möjligt:)

6 kommentarer:

  1. Min mobil är dum, kan inte skicka sms.. Men jag vet hur som helst ändå inte hur stor min bur är :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan du mäta sen när du är hemma på landet igen kanske?=)

      Radera
  2. Hämtat nedan från Jordbruksverket.se. Hundar får ju enligt lag inte vistas annat än undantagsvis i bur, kolla jbv:s hemsida. De nedre angivelserna är nog minimimått även för civila hundar...

    Minsta mått
    Om du använder en bur eller liknande för transporten i personbilen ska varje hund ha minst följande utrymme:
    •Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
    •Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
    •Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.



    Minsta mått
    Utrymmet för en arbetande hund i yrkesverksamhet som bara transporteras kortare sträckor, som mest i två timmar, får ha följande minsta mått:
    •Längd = minst 0,9 meter
    •Bredd = minst 0,6 meter
    •Höjd = minst 0,7 meter
    Hunden ska dock alltid kunna ligga ner på ett bekvämt sätt. Därför bör mankhöjden inte överstiga 65 cm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag såg de där på deras sida också, men det är för transport. Jag tänkte ju köpa en för typ ha när man ska på typ tävlingar eller sådant där man vill att de ska kunna ligga lite i lugn och ro istället för att sitta i koppel. Så hon ska inte få en bur här hemma=)

      Radera
  3. Spårsele: Björkis nomesele!! Och dessutom kan man välja färg själv så den passar hunden extra bra. Promenadsele.. ja, hitta nåt som passar Lyra bra, tänk på att vanliga promenadselar (som bilden från förra inlägget) bara anpassar till tex promenader eftersom de hämmar hundens rörelser om hunden skall tex dra eller så.

    Utställningsbur: tygbur är att föredras, om hunden nu inte är nån mästare på att bryta sig ut... De är både lätta och bekväma att ta med. En sådan som Bianca har tycker jag är kanon. Det finns att hittas på Hundmässan senare i december för några hundralappar tror jag säkert.

    Å tack än en gång till för en härlig promenad idag! Och vilket underbart väder oxå!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har redan en sådan modell av sele till Lyra när hon drar kedjor, men kan tyvärr inte köra de till spår. När vi ska spåra r hon så jäkla laddad så de går inte böja in benen så hon kommer in i selen. Eller de går, men de känns lite sådär att med tvång böja benen på henne:P Det är därför jag måste ha med knäppe på sidan så man kan trä på den och sen knäppa igen den.

      Ja just det, vi får kolla lite på burar sen på mässan =)

      Tack själv! Både jag och Lyra uppskattade sällskapet väldigt mycket!

      Radera