torsdag 4 oktober 2012

Små framsteg

Igår mötte jag upp Filippa på Värmdö bk för att köra ett litet lydnadspass till. Jag lade min största fokus på att få henne gå närmare mig och svängar. Jag gjorde korta övningar där jag från sittande läge gör höger om eller helt om och sen går några steg fram och sen berömde stort när hon höll sig nära. Och sen vanlig gång och sväng med fokus på att hon går närmare. Jag tycker allt att vi gjorde små framsteg under passet och det känns lovande.
Det känns som att vi helt enkelt bara behöver lite mer mängdträning så kommer det sitta bättre. Lyra behöver också träna en del med störningar utan att bryta fokus. Då och då så kom hon av sig lite för att kolla Ester och Filippa när de tränade. Och åter igen, de är bara träna träna träna så kommer det gå bra. Gjorde små basicövningar i framförgående också. Inga stora steg där inte utan vi har kommit till att hon går två tre steg från mig när jag säger före, men sen vänder hon sig. Jag vet inte om jag kanske ska ta ett kommando hon redan kan här, eller fortsätta lära in före här? Hon kan ju "gå", som jag säger när vi är ute och går när hon släpar efter och jag vill att hon går före mig. Hon går ju då precis som hon ska - före mig och går framåt, men hon kopplar inte direkt det med skoj och kul träning, utan mer "jaja surpuppa jag går väl då för att du säger det". Och jag vill inte att hon får sådana känslor alls på planen. Så det får nog bli att vi lär in det på nytt med ett "skojigt" ord istället.

När vi var på väg till klubben så frågade Filippa mig "vet du om att dina bakljus inte lyser?", och det visste jag inte. Men trodde bara jag hade kommit åt någon spak eller något. Och när vi väl skulle åka iväg i mörkret så insåg jag att så var inte fallet.. De var helt döda, även skyltbelysningen! Först tänkte jag ställa bilen och åka en bit med Filippa men bestämde mig till sist att jag måste ju få hem den så man kan kolla vad som är fel och "reglerna säger" att man får ta den till verkstad. Filippa la sig bakom mig så länge som hon kunde innan hon skulle svänga av till sig. Och sen så upplyste ju de andra trafikanterna mig om mitt problem.. en tutade, och två blinka med helljusen. Och inte nog med det så var instrumentbelysningen död så jag fick ha en liten lampa så jag såg hastigheten.. Ingen rolig resa hem och det var andra gången jag har kört i mörker på köpet..
Jag hade redan kollat säkringarna inne i bilen och idag när jag kom hem från jobbet så öppna jag huven för att kolla de säkringar som finns där också. Hitta en som hette "tail" och drog upp den, och den var trasig. Så nu är den bytt och allt verkar funka som det ska, även instrumentbelysningen =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar