tisdag 31 maj 2011

Lite träning i alla fall

Idag efter jobbet bestämde jag mig för att träna lite med Lyra, trots hennes fantastiska sko. Det är bara på ett ställe på pulpan nu som de är väldigt känsligt fortfarande, i övrigt läker de på bra tycker ja.

Jag ville jobba lite mer på kontaktövningar, och att hon är helt enkelt mer uppmärksam på mig.
De känns som hon har tappat lite på den delen efter både min och hennes tass/hand-åkommor.
Så de blev lite blandad med:
Sitt - stanna - och komma på visselpipan och sätta sig blixtsnabbt framför mig.
Sitt - stanna - stanna kvar tills jag gått iväg och kommer tillbaka ändå fram till henne.
Ligg - stanna och samma moment som ovan.
Jag gick ner på ängen och ställde mig så nära gångbanan som möjligt så vi kunde träna under störningar också. De kommer ju väldigt mycket hundar gående där.
Lyra gör allt hon ska, men hon bara måste titta på hunden, men hon skulle aldrig (jag är nästan helt 100 på de, hon har inte gjort de sen ja tycker att de har suttit ordentligt) springa fram till en hund utan ja sa de var okej.
De blir ju lite så att man får försöka fånga hennes uppmärksamhet eftersom hon vill titta på hunden så gärna, men de är ju just de som är poängen, att hon ska lära sig att träna och fokusera på mig och inget annat.

Sen så lever jag nog lite i tron att boxer är en väldigt väldigt väldigt nyfiken ras som bara MÅSTE titta lite =)
Sen körde vi lite blandade övningar och inkallning på visselpipa, massor med ögonkontakt och skoj.

De blev tyvärr inte så mycket träning då jag tyvärr blev rätt upprörd över en sak som hände (inget med Lyra att göra) så då var de bara att lägga ner. Det är ingen idé att försöka träna om man inte är glad helt enkelt.
Sen kom min käre vän Tezzan med Rottisen Ivra, de blev en lång pratstund och Lyra fick träna att ligga still och inte hoppa upp på Tezzan - Eller Ivra.. Sen blev de liten promenad tillsammans.

Den gick väl sådär måste ja säga, Lyra var för tok för uppspelt.. men ja hon lyssnar ju när säger åt henne att inte dra i koppel och kommer intill en, men hon börjar nästan lika snabbt dra igen. De blev väl bättre till slutet. Ger promenaddelen 6/10..
De blev ju inte bättre av att man lyckades komma in i ett hav med massa barn som bara knata rakt fram och tänkte hälsa. Och där var ja faktiskt en tjurig tant idag, ja sa åt dem att ja inte ville att de skulle hälsa. Jag ville inte förstöra fokusen på att hon skulle lyssna på mig och inte bry sig om hunden, de var hennes uppgift då. Men de "snälla" barnen vägrade lyssna såklart.. till slut drog ja Lyra bakom mig och nästan röt till åt dem att sluta...
Lyra är vanligen jätteduktig på att ignorera förbipasserande människor, men har man varit på stan eller ställen med mycket folk där folk bara kastar sig fram och hälsar utan att ja gett Lyra ett ok, så tror hon gärna att vi ska hälsa på ALLA som tittar. Så får man börja om träningen igen. Visst de går ju fort att få henne sluta igen, men ändå tröttsamt. Nu när jag har en vit hund, är det okej om jag skriver text på henne då? "SNÄLLA KLAPPA INTE HUNDEN" eller kanske "Hon kanske ser sjuuuuukt söt ut, men de är hon inte när hon har vält omkull dig"?

2 kommentarer:

  1. Men Emmy....det är väl när hon väl har vält omkull en som hon är som sötast. =)
    Alfons stora mule och fetläpparna är underbart charmiga underifrån. Härligast är när han glatt sprutar ut snor och slem på en av lycka och sen pressar mulen mot ansiktet så att han stänger av andningsmöjligheterna.
    Släpp Lyra på ungarna så kanske dom lär sig en läxa när dom ligger där snoriga och halvkvävda ;)

    SvaraRadera
  2. Haha ja jag tycker de är sött när hon står på folk=) De tycker inte de lika mycket som mig dåra.
    Ja jag hade god lust att bara släppa henne, men nu har hon ju skon på sig så ja ville helst inte ha henne lös.. Men egentligen är de enda rätta! haha =)

    SvaraRadera