söndag 19 augusti 2012

Äntligen!

Ja som rubriken lyder, äntligen! I fredags lyckades jag äntligen hinna och orka med ett träningspass på klubben! Det har varit så himla efterlängtat från min sida men har helt enkelt inte haft tid, och om jag har haft en skvätt tid över så har jag varit för trött.
Jag började med att börja min semester på allra bästa sätt enligt mig, det vill säga gå tidigare från jobbet och åka direkt till klubben för att möta upp Bianca och Matilda.
Nu har jag inte tränad lydnad på ett tag förutom korta inlägg med ff på väg till hunddagiset på morgonen då och då.
Så jag tränade lite ff, ställande under gång, budföring och en platsliggning.
FF funkar helt okej, hon hakar på bra men är fortfarande för långt ifrån mig i högersvängarna. Men hon ändå blivit bättre i det stora hela på svängarna. Budföringen gick lite halvknackigt då hon verkar ha slarvat bort ordet "march" i sitt fantastiska huvud. Man fick upprepa ordet och hjälpa henne med att rikta och en liten uppmuntrade "putt/klapp" på ryggen precis när man säger det. Jag kör fortfarande att mottagaren får hjälpa henne med ingången borta hos dem och kommer göra det ett tag så hon verkligen vet vad som gäller. Hon sprang lite flamsigt mot mottagaren men sprang fram och satte sig. Som sagt, vi har inte tränat på ett tag och jag tror om vi skulle gjort budföringen senare i passet så hade det gått bättre. Ställande under gång går ungefär som det gjort tidigare, i början får jag "värma upp" henne så hon är med på vad vi ska göra för hon stannar inte på "ligg" utan börjar hasa ner till en gå-ligg-position. Efter några ställande från stillastående brukar hon vara med på vad som gäller. Fick flera "godkända" ställande enligt mig själv då hon stannade och kanske tog något steg framåt och stod kvar tills jag kom tillbaka. Något som gick väldigt bra däremot tyckte jag var platsliggningen! Jag hade Lyra längst ut och sen kom Ipc och sen fick Joplin sitta längst ut på andra sidan. Vi la dem ner och gick iväg och väntade i ungefär 1 min och hon låg kvar så bra så! Hon tittar till största delen mot där jag står och en del på Bianca som stod rätt nära Joplin och gick fram och berömde henne då och då.

Hon låg kvar bra hela vägen då jag var på väg tillbaka men hasa upp en liten liten bit när jag kom tillbaka men väntade sedan till jag sa sitt med hasa upp hela kroppen.
Platsliggning med andra hundar är ju verkligen inte något vi har haft tillfälle att träna många gånger så jag är verkligen nöjd med min lilla ängel.

Efter träningspasset så åkte jag med Bianca ut till Strömma och blev bjuden middag. En grillad burgare sitter aldrig fel:P
Har tyvärr inga bilder från träningspasset men tog några hemma hos Bianca när Lyra och Joplin leker sina "roliga" lekar. Det vill säga "ska vi hålla i den här tillsammans vart vi än går?"
Om några timmar sätter jag mig på tåget mot Norberg och ska påbörja min intensivkurs i morgon. Så om 2,5 veckor håller jag tummarna för att jag har mitt efterlängtade körkort! Jag vill även tillägga att igår när jag var och lämnade Lyra ute på Djurö så fick jag köra en bit av vägen tillbaka, det kändes stort! Det går riktigt bra med körningen så jag borde ju klara detta kan man tycka. 


Joplin tappade leksaken för en kort sekund.


Happyface!

Mycket rolig lek..


1 kommentar:

  1. hej igen!! har haft en lång paus med bloggen!

    headern togs på skärgården, härsö heter ön hihi

    allt bra med dig och lyra?

    SvaraRadera