söndag 16 september 2012

Tävlingsspår på Värmdö bk.

Igår så blev det en härlig släktträff på Värmdö bk. Det blev Bianca & Joplin, Lotta & Vera (Joplins kullsyskon), Pia & Ellingen såklart, Helena & Jetson(Kusin till Lyra, kullsyskon Gilda) och Anita & Gilda(Kusin till Lyra). Anita var mycket snäll och la ett tävlingsmässigt spår till mig på äng. Det är första gången jag verkligen går ett spår som är är upplagt precis som om det vore på tävling, rätt längd, på äng, av annan spårläggare än jag. Jag visste inte heller hur spåret gick, utan bara att det var ett u-spår.

Lyra var peppad men mer sansad än hon var förra gången vi spårade. Hon hade enligt mig ett bra tempo och flackade inte för mycket, utan mer checkade av lukterna på ett metodiskt sätt. Spåret började bra hon gick bra i spåret, men gick först över apporten så jag stannade upp och väntade ut henne lite så hon hittade den, jag såg ju på henne att hon kände lukten av den. Efter vinkeln så gick hon superbra och mitt i spåret och markerade andra pinnen helt okej, men inte exakt som jag vill. Efter detta  så fanns det plötsligt en man som stod och lekte med sin radiostyrda helikopter eller vad det nu var men Lyra totalt ignorerade honom och helikoptern och bara gick rakt förbi honom i spårkärnan (bra jobbat loppan!!!), nästa vinkel ner så var jag lite osäker på om hon verkligen gick rätt, men jag kände att hon var så himla säker på hennes sak så jag litade helt på henne. Och det var ju bra att jag gjorde det för hon gick helt rätt och hittade sista pinnen jättebra och hämtade den och gav till mig! Jag är verkligen så himla stolt och nöjd med min lilla loppa efter dagen. Hon älskar att spåra och det gör även jag. Passade även på att mäta mankhöjden på Lyra då Pia hade med sig mätinstrument, och resultatet blev 58 cm.
Känns så bra att veta att vi snart är där, vi kan snart börja tävla, det är bara se till att gå massa spår med andra spårläggare och verkligen lägga i en växel med lydnadsträningen.

Vera fick också gå sitt första valpspår igår och de gjorde hon bra. Hon hittade spåret direkt och sedan stannade hon upp lite och undrade "vad gör vi egentligen?", sen så gick de vidare och hon satte ner nosen i backen flera gånger och hittade sedan leksaken i slutet. En blivande liten stjärna tror jag allt =) 

Härligt stort boxerkalas var det, och jag hoppas på flera sådana träffar snart!
Funderar på om man ska försöka dra igång någon spårgrupp så man kan dra nytta av varandra. Spelar ju ingen roll om de som kommer med i gruppen är nybörjare eller inte, det är bara bra om man har folk att spåra med.

Däremot så märkte jag sent å kvällen igår att Lyra gick lite konstigt, och efter någon timme så började hon halta.. Så jäkla typiskt att hon ska göra illa sig nu när jag har "begränsad tid" innan operationen. Hon var lite svullen ovanför tassen men hade inte ont om man tryckte lite lätt på det. Hon verkar däremot vara lite bättre idag och haltar inte, men man kan ana att det är något som hon känner av. Så vi får ta det lugnt nu lite och se hur hon känner sig om några dagar.




"Denna väntan.."

Vera passar på att pussas lite
Fina flickan

Helena & Jetson
Gilda
Gilda

Vera´s första spår

Lyra & Joplin fick leka av sig efter dagen






Bästa lekkamraten tycker Lyra


3 kommentarer:

  1. Jessica Samuelsson17 september 2012 kl. 20:21

    Skulle vara roligt om du drog ihop någon spårgrupp:)Har själv en plattnos som skulle vilja vara med:P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tänkte ta och starta upp något efter jag opererats och är okej igen. Du får jättegärna skicka över din mejladress Jessica så kan jag hojta till när det börjar bli aktuellt om du vill?

      Radera