måndag 4 februari 2013

Staley, senior??

Idag var jag hos veterinären med Staley för att chipmärka honom. Ja jag vet.. jag skäms.. borde ha gjort det för länge sen.. Nu när vi ska flytta till hus så var det iallafall dags då han kommer att vara ute på ett annat sätt där än nu. Jag fick ett papper där jag skulle fylla i lite information bland annat födelseår då jag plötsligt insåg att han 10 år! Hur gick detta till? Min lilla barnsliga, lekfulla kelgris! Hur kan han vara 10 år? Jag har aldrig ens tänk på att han är gammal och blir äldre och faktiskt kommer att lämna mig en dag.. Med hundar så sätts den paniken igång redan i unga år och man vet att det kommer att komma ett slut - så förvalta tiden bra! Jag började kika på nätet på snittålder på katt och vet ju tidigare/ nära och käras katter har blivit mellan 14-20 år gamla och så började jag läsa om att en katt räknas som "senior" när de är 7-8 år. Och sedan "Katten börjar bli gammal vid ungefär tolv års ålder, men många katter lever ändå i flera år till." VA?! är Staley gammal snart? 12 år??? det är ju ingenting.. Han är ju precis lika pigg som han var för 5 år sen.


Att Staley jagar sin svans är inget ovanligt, att hann leker som en liten galning för sig själv på kattornet är inte heller det något ovanligt. Staley, detta är till dig: DU KOMMER ALDRIG ATT BLI GAMMAL!

Hittade även en "åldersöversättare" från kattår till människoår, och Staley är enligt den 56 år ung.


Kattens ålder:     Motsvarande ålder
hos människa:
1     15
2     24
3     28
4     32
5     36
6     40
7     44
8     48
9     52
10     56
11     60
12     64
13     68
14     72
15     76
16     80
17     84
18     88
19     92
20     96
21     100


2 kommentarer:

  1. Åh, det är hemskt att tänka på det... Var hos sjukgymnasten häromdagen med min rottis och blev så nedstämd. Klart man VET att hunden inte kommer leva för alltid, men det gör så himla ont att tänka något annat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man får smått panik och får tårar i ögonen bara man tänker på det.. Åren går ju så fort! Hoppas besöket hos sjukgymnasten gick bra, inget allvarligt hoppas jag?

      Radera