söndag 26 juni 2011

Lyra i Tanto

Midsommarafton "firades" detta år i tanto tillsammans med några vänner och Lyra såklart.
Lyra blev som alltid väldigt poppis bland alla som ser henne och ena efter andra kom fram och hälsade. De var även två andra unghundar där som hon lekte lite med, och Lyra leker ju alltid så pass försiktigt och anpassar sig till situationen så man blir riktigt impad. Efter ha lekt lite me de andra två stora hundarna så kom de fram ett par som hade en liten yorkshireterrier och sa "alltså jag blir så himla imponerad av din hund hur fint hon leker med alla andra" och sen fråga de om de var okej att hon fick leka lite med deras hund.
Lyra gjorde sig så liten som en boxer kan bli och lekte glatt med den lilla hunden=) Alla runtomkring som såg tittade och pekade och log glatt över hur liten hon gjorde sig bara för att få leka med en annan hund.

Men nu till de bästa, efter ett tag kom de fram en kvinna som satte sig intill oss och sa att hon har suttit och tittat på Lyra hela kvällen och är bara så himla imponerad av henne! Hon frågade om det var okej att hennes son kom och hälsade, och ja sa att det var självklart okej. Nu visade de sig att hennes son kanske var en 3 år. Nu vet jag ju att Lyra är så bra på känna av ålder och anpassar sig även till barn så jag var inte orolig. Och de var bara så sjukt sött så jag höll på dö! Hon var så himla rar med barnet och barnet hade de jättemysigt med Lyra. Mamman till barnet sa ju att det var verkligen så himla fint att se vilket självförtroende, hur trygg och hur pass säker hon är i sig själv. Sen så frågade hon om det var okej att han fick ge henne sin leksak (den fantastiska pipande kalkonen) och ja sa att de var även de självklart okej, Lyra är absolut snäll även när de gäller leksaker. Och även där var hon så himla fin med barnet, barnet var själv framme och tog leksaken ur munnen och kastade, Lyra kom tillbaka och gav den till barnet igen.
Mamman berättade då att hon har aldrig någonsin förut låtit sin son leka med en hunds leksaker, men kände sig helt trygg med Lyra. Sen fick barnet även ge lite godis till Lyra, och ja.. som ni förstår är hon ju lika bra där och är jätteförsiktigt.

Och det kommer mera, plötsligt så kommer det en äldre dam fram, som jag snabbt fick veta att det var kvinnans mamma. Kvinnan berättade att hennes mamma är otroligt hundrädd, men så sa hennes mamma "om mitt barnbarn kan leka med en hunds leksaker sådär, då känner även jag mig säker att hälsa" så hälsade även hon på Lyra =)

Jag vet, jag prisar Lyra till tusen, men hon är så jäkla bra!! Jag älskar hennes förmåga att kunna anpassa sig. De känns så himla bra att tom folk som är hundrädda kan se en glimt i Lyra och ändå våga hälsa.
Med den lilla gummikalkonen i munnen =)

3 kommentarer:

  1. Vilken solskens saga!

    SvaraRadera
  2. Underbart! Det värmer i hjärtat. Vilken god ambassadör för rasen - och kenneln :)

    SvaraRadera