onsdag 15 juni 2011

Märkliga hundägare

Idag när jag var på väg hem från hunddagiset så hade jag Lyra lös på ängen som vanligt. Hon kutar runt och snurrar och stojjar som alltid, men håller sig omkring en och kommer ju på störten om man ropar.
Då ser jag i ögonvrån en bit bort hur de kommer en man med sin hund, som tittar på Lyra för att sedan böja sig ner - och släpper sin hund lös. Han tittar inte  inte ens på mig, frågar inte om det är okej eller något. Lyra har inte ens sett hunden och håller på lajjar runt för sig själv och så fort han släppte sin hund kom den dundrande i 180 mot Lyra. Lyra hann inte se den först den var framme vid henne och blev ju lite ställd. Nu vet jag ju att Lyra är snäll mot alla hundar och inte gör något, men det kan ju inte den andra hundägaren veta. Hundarna börjar ju leka med varandra och har jätteskoj, jag vänder mig inte ens till mannen utan bara går vidare i rask takt åt de håll vi ska åt. Jag ropar in Lyra och hon kommer efter, men med hans hund i släp.. De resulterar ju att de fortsätter springa runt som galningar och mannen ropar inte på sin hund ens. Jag fortsätter gå och ropar in Lyra igen - ingen reaktion från mannen. Till slut ropar jag in Lyra och kopplar upp henne och försöker gå iväg.. Då först började han ropa på sin hund.

Alltså, ja har man hunden lös så kanske folk förutsätter att den är snäll mot andra etc, men man frågar ju såklart innan man släpper sin hund som dundrar iväg mot en annan hund om det är okej..
Lyra tyckte ju det var skoj i alla fall, eller ja inte exakt i ögonblicket hunden kom rusande utan när de började leka efter. Och ja ni ser ju hur långt bort mannen står..  Och då jag av en händelse hade mobilen uppe så hann jag faktiskt fota dem också.
Ni kan se mannen uppe i högra hörnet. Ja Lyra hade ju minst lika roligt här som efter hunden kom =)

Andra inkallningen med andra hunden i släp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar