torsdag 23 juni 2011

TryggLyra

Det glädjer mig varje gång denna typen av händelser kommer att Lyra är så pass trygg i sig själv. Igår när jag var ute och gick på stadsträning på medis så dok de plötsligt ut två större hundar (såg ut som en blandning mellan skotsk hjorthund och kungspudel) från en port med en mindre.. ja nykter dam på andra sidan kopplet. Båda hundarna ställer sig och tokskäller på Lyra och gör utfall, ägaren har inte ens reflekterat över att det är en hund en meter bort från sina hundar. Båda hundarna fortsätter skälla och göra utfall mot Lyra. Lyra däremot står bara stilla intill mig, reser lite ragg (vilket är fullt normalt när de kommer utrusande två skällande hundar från ingenstans), tittar på dem och gör absolut ingenting. Hon står bara och betraktar de två arga hundarna, säger inte ett ljud. De är nästan så man kan höra henne tänka ”hm, okej.. ni vill alltså INTE leka med mig?”
Efter detta så skulle vi in och titta på film hos en vän som har två katter, som inte är vana med hundar. Den ena katten drog direkt när han såg Lyra, men den andra var mer nyfiken och stannade kvar, men reste ragg och fräste. Lyra var så snäll och försiktig man kan bli ”ojoj, sorry, jag ska inte göra någonting, kanske titta lite på dig, men ja ska inte göra något. Är de okej att ja går förbi?”. Under den tid vi var där så stod katten och kikade på henne i dörröppningen hela tiden, och Lyra gick fram flera gånger försiktigt försiktigt för att säga hej utan att skrämma iväg katten. Hon visade så stor respekt för den söta katten så jag blev alldeles varm. Nu är ju Lyra van vid katter, men de är ändå kul att se att hon är så försiktig med främmande katter också.

Tack sötaste Lyra-loppan för att du är finast i världen J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar