lördag 10 december 2011

Ett superspår!

Idag gick jag ut och la ett u-spår spår till Lyra på ca 300 m. Jag hade tänkt att låta de ligga strax över en timme men insåg att jag hade ju glömt bort att solen går ju ner rätt tidigt =) Så det fick ligga i 40 min sen gick vi ut. Idag körde vi med 3 rapporter och 1 slutrapport.  Lyra vet ju vad som är på gång innan vi ens gått hemifrån och är supertaggad.
Vi kommer till skogen och Lyra plockar spåret på en gång och tuffar på i en bra fart extremt fokuserad. På väg mot första rapporten så rusar de plötsligt upp en hel familj på 4 rådjur som hade legat i gräset och detta är bara några meter från oss. Lyra kollar upp och springer några steg mot dem i nyfikenhet och varpå jag lugnt säger nej. Då går hon snabbt tillbaka till spåret och skiter blanka fan i hela familjen rådjur som precis rusat upp rakt över spåret och fortsätter vidare. Jag såg tom att spåret jag lagt var precis där en av djuren hade legat men hon totalt ignorerade de. Hon plockade alla fyra pinnar utan några som helst problem. Hon var superivrig i att fortsätta spåra efter hon hittat pinnen och på två av pinnarna så gjorde hon först bara en markering och tänkte lunka vidare utan att ge mig den, men så fort ja såg henne markera så ropade ja till och berömde och klappa händerna så hon haja att de kommer beröm när man ger dem.

Jag blev verkligen impad idag att hon totalt ignorerade en hel rådjursfamilj som rusade upp framför näsan på henne. Hon är så jäkla bra!

2 kommentarer:

  1. Helt fantastiskt! Tror nog att rådjur skulle störa en och annan hund...

    SvaraRadera
  2. Ja de kändes riktigt bra! Hon springer ju inte efter rådjur i vanliga fall heller, men brukar ju ta några reaktionssteg efter, men ja blev impad av att hon totalt struntade i det för att gå tillbaka till spåret. =) De är ju lite en regel vi har haft från första dagen hon kom hem till mig då ja har två katter "man springer inte efter djur som springer".

    SvaraRadera