söndag 18 december 2011

Lugn helg hemma

Jag har inte gjort mycket denna helg. Eller ja jag har inte gjort mycket med andra eller i hemmet eller så.
Jag har ägnat mig åt att sova 10 timmar i streck både natten till lördagen och natten till idag=) Lyra var precis lika nöjd över de som jag.
Lördagen avrundades med en 1,5 timmes promenad i mörkret i snöovädret. Jag passade även på att inviga de nya täcket ja köpte på hundmässan till Lyra. Inte för att det var speciellt kallt, men de var snöblandat regn och då blir man ju så himla kall lätt, speciellt om temperaturen sjunker. Så då fick hon inviga de tyckte ja. De satt faktiskt riktigt bra! Bra längd, täckte de större muskelgrupperna på benen och ja hon har fortfarande lite "växa-utrymme" i den. De "enda" är ju att hon har ju en riktig skorpionsvans, och de gör ju att täcket åker upp lite baktill, inte så att de inte täcker alls men de gör ju att remmarna under benen stramas åt lite. Lyra själv verkar oberörd av de, men ja får se om ja kanske ska förlänga dem lite.

Hela helgen har vi gjort massa korta pass med klossen och tränat omvänt lockande. De börjar gå riktigt riktigt bra tycker ja. Fick tipset om omvänt lockande av Sofia, och de har verkligen kommit till användning.
Jag har börjat med att få Lyra stå med tassarna kvar på klossen (i själva verket "bonniers stora kattlexikon") och flytta sig runt den eftersom jag går bredvid henne. Alltså hon står på klossen, ja bredvid sen förflyttar vi oss runt klossen och hon flyttar bakbenen i sidled men framtassarna är kvar på klossen.
Lite osäker på vad man gör sen bara? hur fortsätter man efter detta? Kom gärna med tips!

Söndagen var en riktig slappardag.. flera korta pass med klossen och mer omvänt lockande. Och nu nyss blev de en kort promenad med klövjeväskan. Likadant där, Lyra är ju helt oberörd av att man "klär" på henne saker. Skillnad var de med Nada, Nada blev stel som en pinne så fort de kom på en ynka reflexväst "eeeew ta av den ta av den!"

Jag hade i 1kg's-vikter i varje fack. Antar att de är alldeles okej att börja med? Enda är med själva väskan, jag blir så osäker på hur hårt den ska sitta. Man vill ju inte spänna åt den för hårt så den blir obekväm, men inte heller för lös så den far omkring. Finns det kanske något hemligt trick? Något hemligt magiskt mått?
"två fingrar ska kunna vara mellan, men de är precis så att de går in"

Ja det var min helg det. lugn och stillsam.
Ja självklart så ska ju båda tassarna vara på lexikonet=)



Ska sätta dit lite extra kardborre så inte remmen som går runt sticker upp


2 kommentarer:

  1. Den ser ju jättebra ut! Bra att du bestämde dig:)

    SvaraRadera
  2. Ja, tack för att du peppa mig att köpa den! Skulle garanterat ångrat mig. Helt galet bra pris =)

    SvaraRadera