onsdag 28 december 2011

Hundmänniskor

Ja är vi inte ett litet märkligt folk?
De måste vi väl ha hört någon gång? ”ja hundfolk…” ?
Finns nog många av oss som till och med hellre väljer hund framför en människa.  ”Ingen kan älska dig själv mer än en hund”
Vi lägger ofta mer tid och pengar på hundarna än oss själva. Hundarna äter många gånger bättre än oss själva.
Jag kan ju säga att mycket stämmer in även på mig.
Jag hänger ju en del på hundforum där de är ju som sagt en hel del hundmänniskor. De känns ibland som en del hundmänniskor tenderar att gå från pålästa, duktiga, kunniga till att bara vara en besserwisser.
På hundforum finns de ju så extremt olika kunskapsnivåer men alla har ju ett gemensamt intresse – hundar. De blir lite så när folk som frågar om råd så kommer de en hel del pajkastning, folk vrider och vänder på vad folk säger och deras egna ord är de enda rätta.  De glömmer bort att försöka lyssna och hjälpa med sin stora kunskapsbank.
Detta är ju inte bara på hundforum utan förekommer ju även ute i verkligheten – utanför webbens skyddande nät där du inte syns.
Jag skulle så gärna önska att folk ibland kunde försöka komma med konstruktiva råd och tips och tänka på att ord verkligen kan få folk att känna sig illa till mods.
Ska man inte försöka ta vara på sin erfarenhet och kunskap och dela med sig till andra?
Sen finns det mängder av fantastiska människor som verkligen försöker just hjälpa, dela med sig och sprida kunskap.  De gör mig glad att se dessa skriva och dela med sig, jag har fått mängder av tips och svar på frågor av just dessa. Jag försöker även så gott jag kan dela med mig av min kunskap.
Mindre pajkastande!

1 kommentar: