måndag 26 december 2011

Julspår

Dagar innan röd dag så stänger alltid hunddagis klockan två, och då jag skulle åka direkt till Djurö efter jobbet så fick Lyra vara med några timmar på kontoret. Lyra fick sig ett ben att gnaga på under mitt bord så hon skulle hålla sig sysselsatt. Sista timmen var vi faktiskt bar två stycken kvar på vår avdelning och de var inte direkt så att vi arbetade ihjäl oss=)
När jag slutade så kom min snälla mor och hämtade oss utanför kontoret och så började vi åka ut mot Djurö med ett litet stopp i Mölnvik för att kila in till bland annat Granngården. Jag stod och kika på lite olika foder och så kom mannen fram som jobbade där och frågade om ja behövde hjälp. De slutade med att vi stod och prata foder hur länge som helst, och jag insåg hur jäkla mycket jag har läst om foder senaste åren, har ju jättebra koll på märken, innehåll, vilket land de kommer från med mera. Har inte insett hur mycket som faktiskt fastnar när man kollar runt=)

Julaftonen började med risgrynsgröt med sirap och grädde, ett måste på julafton!
Sen efter några koppar kaffe gick jag ut och la ett u-spår till Lyra på ca 300 m. Spåret fick ligga i ca 1 tim innan vi gick ut. Lyra tog alla pinnarna, markerade bra och följde spåret mycket bra. Börjar verkligen flyta på med spårandet nu!
Efter Lyra hade fått gå spåret så tänkte jag att jag ville låta föräldrarnas schäfer få gå samma spår. "Heter" har aldrig gått spår förut, så de skulle bli skitkul att se hur de gick. Och ja, de gick - mycket bra! Heter tog spåret direkt, plockade alla pinnarna på första försöket! De enda var ett mindre avbrott i fokusen under vinkeln längst bort när hon trodde att man skulle plocka upp alla pinnar, inte bara den som ja lagt ut :). Men sen när hon släppt de så tog hon upp spåret igen och klara hela vägen. Superkul att få gå spår med en annan hund också, och superkul att få se en hund gå för första gången som klarar de så bra!
Rabieshunden på jobbet

Fina vattenskålen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar