måndag 26 november 2012

Selektiv sakletare

Nu när jag har varit hemma rätt länge så har jag kört en del uppletande "istället" för spår. Lyra tycker det är roligt och det har varit bra för mig då jag inte riktigt vågat mig på att spåra med henne pga handen. Men i helgen så var jag iväg på liten minisläktträff vid Barkarby flygfält för att gå lite spår. I början så gjorde Sofia en luring åt henne med en ruta som var upptrampad och sen ledde spåret rakt ut från det, och de klarade hon galant och gick rakt genom rutan utan att söka igenom alla spår. Sen så hitta hon en apport, som hon nosa på, markerade - och sket i. Så fortsatte spåret, hon flackade rätt mycket tyckte jag och hon struntade i att ta pinnarna. På "kortsidan" hade Sofia gjort en avstickare där hon gick ut från spåret och sen tillbaka, och det gjorde även Lyra. På vägen tillbaka på u-spåret så gick hon bort sig och efter att gett henne många chanser att hitta tillbaka så bröt vi istället. Blev lite besviken på Lyra att hon struntade i pinnarna vilket hon ändå inte brukar göra. Funderade en hel del på det sen och jag tror starkt på att det är uppletandet som har gjort det. Pinnarna har tappat stort i värde och det var ingen leksak som låg där. Så där får vi jobba på att bygga upp värdet igen. Kanske ska ta pinnarna i uppletandet? Lyra gillar ju egentligen pinnarna menmen nu blev det såhär =)
Idag så jobbade jag min första dag efter operationen den 17e okt, och det gick bra. Det enda som kändes konstigt var att vara ifrån Lyra heeeela dagen!! När det väl var dags att hämta på dagis efter jobbet så tog vi vägen över ängen hem och min lilla sakletaren kom snabbt med en liten present till mig:

Sopa igen spåren?

2 kommentarer:

  1. Hahaha, sopa igen spåren... ;) ;)
    Ja, har även samma problem här, Ester har inte världens bästa pinnintresse när hon är upptagen med att spåra... Fast när hon inte spårar så är pinnarna plötsligt roliga!
    Har också tänkt använda dom till att lägga ut i uppletanderutan, och hoppas att deras värde så småningom ökar - även medan hon spårar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så himla surt, Lyra som har varit så jäkla bra med pinnarna sen rätt långt tillbaka. Hon har ju alltid markerat dem, men ville inte ta dem förut, men så jobbade vi med det och det satt jättebra efter det. Menmen det är bara att köra på igen! Jag tror jag kommer ligga lite lågt med uppletande lite nu, eller i alla fall bara med leksaker =)

      Radera