lördag 10 november 2012

Smått och gott

Har faktiskt varit riktigt hundnördig denna vecka hittills - och jag älskar det! Känner mig bättre i handen så jag i alla fall orkar att träna lite lydnad med Lyra. Blir ju lite svårt när man bara har en hand, och ska försöka hålla reda på koppel, klicker och godis/leksak på en gång. Men jag har tränat läggande och ställande en del inomhus. I tisdags så fick jag trevligt sällskap av Marie & Mistra för en en skogspromenad och high five för att Lyra inte rullade sig i bajs denna gång när vi var ute =)
Onsdagen så kom Filippa & Ester förbi och vi tog promenad nere på ängarna och sen körde vi lite lydnad på grusplanen här nere. Jag jobbade mest med läggande och ställande med störning och är mycket nöjd med Lyras insats. Vi hann även med att göra en platsliggning och Lyra skötte sig bra. Känns så skönt att veta att hon klarar av att träna bra på planen utan att bry sig speciellt mycket om den andra hunden. Det är helt enkelt upp till mig att övertyga henne att jag och det vi gör är roligare och det brukar hon inse väldigt snabbt=)
Efter träningen så åkte jag ut till min mamma på Djurö då vi skulle på föreläsning på torsdagen på Djurönäset och lyssna på Kenth Svartberg! Föreläsningen handlade om "Relation hund och människa".
Jag hade riktigt höga förväntningar på denna föreläsning och alla dessa förväntningar levde han verkligen upp till. Han är bra, kunnig, ärlig och framför allt väldigt rolig! Han borde nästan satsa på att bli stå-upp komiker=) . Även om mycket han pratade om som man kan och vet så kommer det alltid nya vinklar på saker och man får bättre insikt av hur man är själv som hundägare. Han pratade mycket om ens roller man har, och hur man kan använda dem på olika sätt. De tre rollerna han pratade om var "Trygghet, samarbete och bestämmande", och hur man förhåller sig till dessa och när. Man blir inspirerad och peppad till att verkligen göra det yttersta i alla lägen för sin hund för att allt ska bli så bra som det kan bli.
Kan verkligen varmt rekommendera alla att gå och lyssna på honom - ni kommer inte ångra er.


Filippa & Ester

Platsliggning

Kolla vänster..

...höger..

.. och sen rakt fram!



2 kommentarer: