söndag 6 januari 2013

Svacka?

Redan igår så märkte jag att Lyra var rätt disträ när vi skulle köra lydnad och la ingen direkt tanke bakom det. Och både dagen innan det, igår och idag så är hon lite disträ på promenaderna också, hon liksom inte riktigt lyssnar på mig. När jag ropar på henne så dröjer hon sig kvar och ibland får jag till och med ta till "den andra tonen" för att hon ska komma. Jag är inte mycket för att tjata utan hon ska ju komma direkt när jag ropar, så den "andra tonen" kommer ju redan efter 2:a -3:e gången jag måste ropa och det är oftast inget jag behöver för hon lyssnar så pass bra. Hon står och luktar som en dåre på alla ställen överallt och dröjer sig kvar. När hon är lös så ser hon till att gå bakom mig för att "tjäna tid" och när hon är i koppel ska hon gå så långt framför som det bara går. Jag gissar och hoppas på att det är ett löp på gång annars så känns det lite halvtråkigt. Känns lite som hon inte riktigt är så sugen på att samarbeta lika mycket som hon alltid brukar.
Försökte köra lite svängar/vändningar inne nu men det liksom inte alls är samma alerta tjej som är på. Det känns lite som vi har gått tillbaka några steg med lydnaden nu, eller inställningen i alla fall. Jag fick till slut verkligen spralla upp henne som bara den för att hon skulle bli på hugget igen. Mycket mer än vad jag brukar behöva och fick verkligen berömma som om hon hade vunnit guld i os efter en liten korrekt sväng.
Ska man ta en paus från lydnaden eller ska man jobba bara med motiveringen ett tag? Vad gör ni om/när era hundar verkar ha tappat suget lite? Några tips?

2 kommentarer:

  1. Låter ju lite som löp? Kan ju hoppas iaf! ;)
    Vita var så där omotiverad i träningen ett tag. Jag fokuserade mycket på motivering, att tagga till, MKT bus och så backade jag lite i träningen. Tog upp mkt kontaktövningar igen och belönade, som du säger, mycket för lite. Det har hjälpt oss iaf. Nu verkar det som hon är på g framåt igen. (Det vart ju en liten paus över jul också som verkar ha hjälpt)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns som löp.. hon löpte i juni sist men hon har kört rätt långt mellan sina löp men jag tror nästan att det är därför. Hon stannar ju och luktar som en hanhund hela tiden just nu:P
      Kanske får köra en kombo, backa och överdriva belöningen? Skönt att Vita verkar på G igen!

      Radera