fredag 30 september 2011

Lyra krockar med cykel..

Ja på vägen hem från dagiset idag så släppte ja Lyra i vanlig ordning på ängen, och då hon får gå kortare promenader på dagiset nu när hon löper så.. ja så blir hon lite mer uppspelt än vanligt när man släpper henne lös =)
Vi går på ängen och de går ju även vanliga grusvägar på den också, (inte för bilar eller mopeder - det är absolut ingen trafik där) Lyra kutar runt som en dåre och jag ser att de är en cyklist med hörlurar på sig på väg ner för en mindre backe, så jag ropar på Lyra, men då det är en viss fördröjning i Lyr-öronen under löp så väljer hon att springa över grusvägen och sen vända istället för att stanna innan den. Och på vägen tillbaka så totalkrockar cyklisten och Lyra med varandra... Cyklisten flyger av cykeln, Lyra studsar iväg en liten bit men inget mer än så. Jag går såklart fram till cyklisten och hjälper henne först och ber om ursäkt innan jag försöker ropa in Lyra igen. Cyklisten ber i sin tur ursäkt och frågar hur det är med hunden, varav jag svarar att de är ingen fara. Lyra hade ju egentligen bara fått sig en smäll med däcket på sidan, men de ser ju värre ut än vad de är när de flyger en cyklist av en cykel.

När jag väl vänder mig om för att ropa in Lyra så märker ja att hon tyckte de var väldigt obehagligt de hela (såklart) och vill inte komma fram till mig och den läskiga elaka cyklisten som "smocka till" henne. Utan hon börjar springa i cirkel runt först, och vill inte komma fram. Då är det väldigt väldigt viktigt att man löser "konflikten" på en gång. Jag sätter mig på huk så Lyra ska komma, och de gör hon men tycker fortfarande cyklisten är läskig. Men ett lugnt humör och glada ord så blev hon istället glad och ville hälsa på kvinnan.
Det är ju verkligen superviktigt att man inte bara går och släpper de hela, om hon inte får lösa de läskiga och veta att de inte är läskigt så kan hon ju få en rädsla för cyklister till nästa gång.

Självklart ska hon ju ha respekt för saker som kommer i hög fart, men hon ska inte vara rädd.
Vad jag kan se så har inte Lyra fått några skador, inga synliga. Hon haltar inte heller, men ja man får ha lite koll. Då hon är vit så såg jag ju vart däcket hade tagit, och de var på "övre muskeln" på främre benet. De är ju möjligt att den muskeln kanske inte alls mår bra i morgon. Hoppas på att ingen skada väntar..

Och visst, man kan ju tycka att om man cyklar med hörlurar på sig i ett område med bara ängar med barn hundar och folk så kanske man ska ha lite koll omkring sig, och kanske inte tokcykla. Men ja, jag kan inte lägga skulden på cyklisten, Lyra borde ju ha vänt innan den lilla vägen, inte efter den på andra sidan. Men för henne är ju allt de äng, hon struntar ju i om de råkar vara en liten stig eller inte - de är ju precis lika mycket gräs på andra sidan som den hon kom ifrån.

Men läskigt var det ändå, och sen så måste man ju behålla sitt egna inre lugn så man inte stressar upp eller skrämmer hunden genom att man får lite panik. Knashund med ludd i öronen är inte bra:)

3 kommentarer:

  1. Oj! Vilken tur att cyklisten inte blev arg. I 9 fall av 10 hade han/hon nog blivit det... Galna cykeldårar ;-)

    Hoppas Lyra klarade sig bra utan skador :)

    SvaraRadera
  2. Jag tror att cyklisten kände sig lite dum som kört på hunden, hade hon inte haft lurar och faktiskt tänkt lite så hade de nog aldrig hänt. Men som sagt de är ju jag som ska ha hunden kopplad egentligen =)
    Allt verkar lugnt med Lyra, så de är nog ingen fara alls med min lilla loppa =)

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera