tisdag 22 november 2011

Mycket jobb framför mig

I helgen så var jag på Solna-Sundbyberg BK med Pia och Anita. För min del handlade de om att lära sig lite grunder inom lydnaden. De gjorde verkligen jättemycket att få se Gilda (Anitas hund, Lyras kusin) göra några budföringar och ingångar. Och har fått massa tips och råd från Pia!
Jag inser ju vilket jäkla jobb man har framför sig att lära Lyra allt detta. Kan kännas lite överväldigande med allt, men de är bara ge sig an på att man ska klara de som jag gör med allt annat =)
Jag har börjat träna inne nu med Lyra så de är utan störningar i början. Störningar tar de nog ett bra tag innan vi kan lägga på om hon ska hålla ögonkontakten. Lyra har börjat haja lite att hon ska komma och sätta sig bredvid mig, men inte alls de här med att de ska vara rakt.

Jag kommer att prova med att hela tiden belöna utåt så hon inte sätter sig inåt som hon gör nu och väntar på belöning.
Ska bli kul de här att lära sig, och jag eller vi ska klara det!

Blir en väldigt mycket tittande på youtube på filmer folk lagt upp på när de tränar lydnad, de har också gett en massa tips. Jag måste bara sätta mig ner och göra en plan för allt, och även bestämma vilka ord jag ska använda, och hur ja säger dem så jag säger lika hela tiden. De är så lätt hänt att man byter ord för man är van att man kan säga lite olika i vardagen, men nu behöver vi hålla oss till ett och samma.
Något som är extremt nyttigt för detta är ju att varje morgon och eftermiddag till och från dagiset så går vi över ju en stor äng så man kan passa på att träna lite varje gång.
Så nu ska vi ta och bege oss för att träna lite på vägen till dagis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar