torsdag 24 november 2011

Små framsteg

Ja man får ju ta vara på alla framsteg man gör och använda dem till energi till att jobba ännu mera. Pratar om hur det går med lydnadsträningen med Lyra nu som ni kanske kan gissa er till :)
Jag har bestämt mig för att börja i små moment och börjar med ingångar. Jag struntar i ögonkontakten nu utan koncentrerar mig enbart på att få henne förstå vad jag vill att hon ska göra. Första gångerna haja hon inte alls mycket, utan körde som vanligt alla tricks hon kan "sitt, ligg, lägga sig på sidan, tass, andra tassen". Men nu har vi kommit lite längre i alla fall. Jag behöver inte heller längre göra "u:et" när hon kommer och ska göra en ingång för att sätta sig rätt utan de räcker att jag håller handen bara rakt ut från kroppen när jag ropar och håller kvar den där tills hon har satt sig.Och hon korrigerar ju rumpan för att sätta sig rakt - om jag har armen där. Men ja vi har ju inte tränat såååå himla mycket utan lite hemma och till och från hunddagiset.

Jag ger henne antingen godisen på hennes vänstra sida, eller kastar den åt vänster och berömmer med glädje som bara den efter hon gör rätt. När hon sätter sig fel säger ja ingenting utan är glad och tar några kliv till och gör bara om hela momentet tills hon fixar de. Så med andra ord har hon hajat att hon ska göra en u-sväng och sätta sig rakt, men de funkar just nu bara om ja har hela handen rakt ut, eller visar. Om ja inte håller den rakt ut så kommer hon antingen och sätter sig rakt framför mig och stirrar i ögonen eller gör något försök till att sätta sig extremt snett en bit bort =)
Men de är ändå små framsteg, och man får se till att ta bort armen då och då så hon inte bara lär sig genom att den är där. Men de går framåt och de är riktigt riktigt roligt när de går bra!

1 kommentar: