tisdag 8 november 2011

Resultat från MH 30/10!

 Ja jag tänkte att jag skulle gå igenom resultatet från MH:t, hade glömt av att lägga upp det=)
Jag tar rakt av och "snor" Sofias"mall" här så blir de lättare att skriva. (Sofia äger Lyras bror "Alfons" Så.. tack Sofia! :P

1a Kontakt hälsning: 4 : Hälsar glatt som vanligt, jag kan tycka något disträ mot vanligt, men det var för Lyra fortfarande var helt inne på att vi skulle ut och spåra, inte gå MH =)

1b Kontakt samarbete: 4 : Gick gladligen med och var följsam.


1c Kontakt: 4 : Följsam.


2a Lek1 Leklust: 4 Startar snabbt, lekar aktivt med testledaren


2b Lek1 Gripande: 3 "griper tveksamt eller med framtänderna" Ja här är det helt och hållet min uppfostran som spelar in. "Man frågar/ kollar om lov först. 


2c Lek1 Dragkamp: 3 . Samma sak där, uppfostran säger att man drar inte om den andra inte drar i princip. Egentligen så tycker jag hon gör helt rätt här haha! 


3a Förföljande: 1B : 1. Lyra ser inte ens att det är något som åker iväg för hon vänder sig mot testledaren som ropat "kör!" Detta gjorde hon två gånger på raden, och undrade båda gångerna vad hon ville och tittade inte alls fram
3a Förföljande 1B: 4 När Lyra väl ser "haren" så springer hon bestämt efter, hon tar även upp dem och försöker springa tillbaka med den - hela vägen tills linan till haren stoppar henne! Så ja, det var helt uppenbart om hon väl ser den, så skulle hon göra så varje gång.

3b Gripande 1A: 1 - Ja hon kan ju inte gripa något hon inte sett =)
3b Gripande 1B: 3 - Jag vet helt allvarligt inte vad han menar här, hon har ju till och med kommit tillbaka med haren. Men det är bara att gilla läget =)


4 Aktivitet: 3. Rätt lugn i början, stod / satt mest still. Sen kom de några boxerynkljud. Lite rastlös, men lugn. 

5a Avståndslek Intresse: 3.  Intresserad som bara den och undrar mest vad den där saken pysslar med, och om den är lekbar
5b Avståndslek Hot/Agg: 1. Visar absolut inga hot/aggbeteenden.
5c Avståndslek Nyfikenhet: 4. Springer fram så fort jag släppt henne för att kolla läget för lekchanser. Men stannar ju upp en bit innan för att checka av, gissar på att 4:an blev av den anledningen.
5d Avståndslek Leklust: 5. Lekar glatt och drar i leksaken med figuranten. 
5e Avståndslek Samarbete: 3. Här gjorde Lyra ungefär som sin bror, tar leksaken, vill gärna leka med figuranten men på sitt vis = springa iväg och kuta runt med leksaken för glatta livet och visa upp den att den är den roligaste saken i världen. Men vill inte dela med sig av den. 

6a Överraskning Rädsla: 3. Gör en snabb undanmanöver, fast blick på föremålet hela tiden, släpper inte med blicken.
6b Överraskning Hot/Agg: 1. Visar inga hotbeteenden. 
6c Överraskning Nyfikenhet: 2. Går inte fram till overallen först jag satt mig på huk och skrapat lite på marken. Sen efter detta så är allt frid och fröjd och Lyra ställer sig under benen på overallen=) Ja är de någon som kan locka folk till skratt - så är de Lyra!
6d Överraskning Kvarstående rädsla: 1 Som sagt, Lyra stod under overallen och den är som bortglömd efter det.
6e Överraskning Kvarstående intresse: 1

7a Ljudkänslighet Rädsla: 1. Visar ingen rädsla, undra mest var det var.
7b Ljudkänslighet Nyfikenhet: 5. Går direkt fram och ja, hoppar upp på själva "hindret som kedjorna dras emot" och åter igen - så kommer det skratt=)
7c Ljudkänslighet Kvarstående rädsla: 1. Bryr sig inte om hindret alls.
7d Ljudkänslighet Kvarstående intresse:1. Bryr sig inte om det alls.

8a Spöken Hot/Agg: 1. Visar inga hotbeteenden. 
8b Spöken Kontroll: 5. Har full koll på både spökena och pendlar mellan att kolla på båda två.
8c Spöken Rädsla: 2. Höll sig framför eller bredvid, några enstaka avståndsregleringar. 
8d Spöken Nyfikenhet: 2. Här blev de lite lustigt, för när jag var framme och pratade med det ena spöket, så verkade de missa att Lyra gick fram till de andra (som hade huvan kvar) och nosa och slicka lite på dennes hand, sen när jag när jag gick fram till den, så checka hon av de andra. Så ja något avståndstänk, men ja, hon var ju framme till den andra utan min "hjälp".
8e Spöken Kontakt: 4 Ja hör ihop med texten ovan. 


9a Lek2 Leklust: 4. lekar lika glatt som alltid.
9b Lek Gripande: 3. Samma som tidigare gällande gripande. Jag har fostrat henne till att vara så. 

10 Skott: 1. Är inte direkt berörd, snabb kontroll sedan helt oberörd! 


Det var verkligen riktig spännande och roligt att få gå MH! Man lär känna sin hund ännu bättre, och man stärker kontakten ännu mer efter detta. Man vet hur de reagerar helt enkelt.
Roligt! 


Skulle vara intressant att få gå ett seniorMH om en 5 år och se vad de visar då =)















3 kommentarer:

  1. Kul att läsa. Hade som du sa vissa likheter med brorsans reaktioner.
    Gratulerar till ett jättefint MH!

    SvaraRadera
  2. Vilket bra resultat ni fick tycker jag! :)

    SvaraRadera
  3. Tack! Ja jag är jättenöjd, men ja såklart lite besviken för de där med haren. Hon såg den ju inte. Men i övrigt är jag jättenöjd!

    SvaraRadera