måndag 23 april 2012

Att det ska vara så svårt!

I morse när jag var på väg mot hunddagiset och går på trottoaren så ser jag en man som går över gatan med sin hund utan koppel, en Australian Cattledog såg det ut som. När han kommer över till vår sida så ser hans hund Lyra och vänder tvärt och går emot oss. Jag sätter Lyra bakom mig för hon ska inte hälsa på hundar utan att jag säger att det är okej. Mannen ger ifrån sig ett ynkligt inkallningsförsök och hunden skiter totalt i honom. Han försöker inte heller skynda på lite för att hinna fram till hunden innan den hinner fram till oss.
När han kommer fram till oss så är ju hans hund redan framme och så kläcker han ur sig "det är lugnt" och vid det här laget så var inte Lyra så jätteroad av det hela. För hunden har kommit frammot oss på ett oförskämt sätt och bara lite tidigare på promenaden så gjorde samma lilla chihuahua utfall mot henne, som den gör varje gång den ser Lyra.  Jag svarar honom "nej det är inte alls lugnt JAG vill inte att MIN hund hälsar på främmande hundar". Han håller i sin hund och står bara kvar framför oss och säger att vi kan gå förbi. Men han blockar ju hela vägen varpå jag säger " Ja men jag ska framåt, där du står" Han säger ingenting. Sen säger jag till honom "Ett tips, ha inte din hund lös om den skiter i att du ropar"
Sen går jag vidare..

Jag förstår inte hur han ens vågar ha sin hund lös intill vägen om den inte ens lyssnar på när han ropar och varför tror de att det är okej att deras går fram? Att det ska vara så jäkla svårt!

9 kommentarer:

  1. Känner igen det där och har faktiskt funderat en del på beteendet. Tror det finns ett gäng förklaringar, men några av dom kan vara följande

    Dels så kan det vara så att personen i fråga inte har samma syn på hund som oss hundnördar (jo, finns tydligen sådana också ;) ). Men det i sin tur gör att han/hon inte bryr sig direkt. Whatever liksom, är ju bara en hund…

    Sen kan det ju vara så att det är "sambons jävla hund". Totalt ointresserad alltså med allt vad det innebär.

    Inga ursäker, men förklaringar kanske. Eller nått...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan ju faktiskt vara så och att det inte är deras hund. Men man kan ju tycka att man någonstans inte knatar omkring på vid vägen med hunden lös om man inte har fungerande inkallning även om det inte är ens egen, sunt förnuft. Jag har inte ens Lyra lös vid vägen även om vi har fungerande inkallning av ren respekt för det finns bilar intill. Fan tänk även om den andra hunden kommer fram och Lyra börjar leka, ett stort hopp åt sidan så är hon ute på vägen.


      Jag tror även att de kan leva väldigt i världen "men min hund är så snäll och det är bara kul om de får hälsa på andra"

      Blev ju rätt irriterad redan innan detta hände på den där lilla hunden som gör utfall varje gång och matten gör inte ett skit. Vi byter sida om vägen för att den gör så, de går glatt kvar.

      Radera
  2. Usch vad jobbigt, det är samma sak här, vi har ju 3 hundar ,varav två går i dubbelkoppel, tycker det är en kanonlösning, innan så försökte jag gå med 3 flex, men det var ju bara snurr, men nu fungerar det även med 3 koppel, då Findus bär klöjveväskan, annars är det dubbelkoppel på Findus och Gucci och flex eller vanligt koppel på Trude, om både jag och min sambo går ut med dem, så kan alla ha flex.
    Men vi har också problem med att folk har lösa hundar, för 2 veckor sedan så gick vi på skogsstigen och så kom det en pappilon framrusande och jag visade att jag inte ville att mina hundar skulle hälsa, för när de är fler så skyddar de både mig och flocken och den enda som tycker det är kul med lösa hundar är Findus, för han vill bara leka, men eftersom Trude har blivit attacerad av lösspringande hundar så är hon inte så glad över dessa spralliga hundar, och Gucci hon skäller mest, minst men hörs mest, men denna man ,sprang efter sin hund och hade ingen koll, och han sa inget heller, bara kopplade sin hund efter en stund och sedan gick det, hmm, ja ,ja, så hade vi en annan man med en dvärgpudel som låter sin hund springa lös, och så springer han alltid fram och ska hälsa och jag säger att det är bara den ena som vill hälsa och får hälsa, men det blir bökigt, för de andra två, så jag brukar säga nej, men så en dag kom denna dvärgpudel och sprang, men då skällde både Gucci och Trude brukar sällan skälla, men gjorde det nu, och kvinnan som var med mannen tog upp hunden, sätt på ett koppel på hunden istället...hur svårt kan det vara, visst jag vill också att mina hundar ska få vara lösa och springa fritt och det finns 2 ställen där de får göra det, och det är hos min sambos morbror som bor 10 min ifrån oss, som bor i hus, har stor tomt och skog brevid, där trivs vovvarna som fiskarna i vattnet, sedan i Norge, på en ö, där det finns en gammal familjehus, där får de springa fritt, och när vi är på hundträffar på Drottningholm, med antingen ADA eller hundar utan hem, och så om vi åker ut med våran båt till en ö, där det inte finns andra, där får de springa fritt och på vintern får de springa fritt på isen...men skulle aldrig ha hundarna lösa där det är tätbebyggt område, men vissa vill nog visa att de är så duktiga, eller så är de lata att ej ha koppel och det är så respektlöst mot andra hundägare som har sina hundar kopplade och som ej vill att det ska komma lösspringande hundar. Jag gör som du, byter sida om jag ser att det kommer lössp´ringande hundar, bara för att visa att vi ej vill hälsa....Mvh.Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du som har tre kan ju inte tycka det är roligt någonstans, det är tre gånger så mycket hund helt enkelt=)

      Alltså jag har Lyra väldigt mycket lös men hon kommer ju direkt när jag ropar och springer inte fram till andra hundar. När hon var yngre och inte allt de där satt så fick hon koppel direkt när de kom andra hundar tills vi tränar och jag visste jag kunde lite på henne. Ja självklart om hon är lös och de kommer en annan lös hund fram hela vägen till oss så till slut så går hon ju fram. Det hände ju inte för alls så länge sen att det kom en lös hund utan ägare framspringande till oss. Efter en bra stund så fick jag ju säga till Lyra att det var okej.

      Men hade Lyra varit så att hon inte kommer när jag ropar hade det ju blivit långlina eller flexi tills hon lärt sig.

      Radera
  3. Sjukt irriterande! Jag skulle också behöva säga ifrån mer.. jag blir så mesig när det väl händer.. :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man blir fan riktigt sur.. Jag är nästan tvärtom där jag måste lägga band på mig rejält för att inte skälla ut folk när det händer sådana här saker=)

      Radera
  4. Senast idag kom det en lös hund med menlös ägare lång bit bakom när vi var ute på dagispromenad.. Jag är dagmatte åt en ettårig boxer som älskar allt och alla. De andra fyra dagismänniskorna hade fyra hundar var. Jag scannade snabbt av läget, alla hade nån hund som reagerar på andra hundar. Det funkar INTE när man har fyra hundar och det blir tjafs med en lös hund!

    Den lösa hunden vill fram till alla hundar, jag ställde mig lite på sidan och lockade hunden till mig och Jasper. Minst skada skedd, farbrorn som gick med hunden kom fram efter ett tag, kopplade och sa "ja det där gick ju bra!"

    Jag bara såg framför mig kaoset som kunde blivit om den lösa hunden hade valt att gå till dom andra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan inte vara kul.. Men bra gjort av dig. Kunde ju gått rätt illa annars. Lyra går ju på hunddagis och de berättar ju ofta hur folk kommer med lösa hundar som kommer fram som ropar "det är okej, han är snäll"..

      Radera
    2. Man förstår ju att alla människor har olika intresse av hundar osv. Men helt otroligt att dom inte kan tänka längre än till sin egen hund. Och helt otroligt att det inte hänt dom här människorna nåt! Eller hundarna då..

      Radera