torsdag 5 april 2012

Skilda planer

Ibland så går det inte riktigt som man hade planerat:
Jag packar väskan med leksak, godis och apportbock - för vi ska träna lydnadsträning.
Lyra - Woho, matte packar väskan och det är något med trä i - vi ska spåra!
Jag - Nu är vi nere vid ängen och börjar med bara sitt stanna och tillbaka och "fri"
Lyra -  Woho! Okej matte, fri är ju att jag gör vad jag vill och då tänker jag börja spåra av HELA ängen.
Jag - Lyra kom nu, vi ska träna fotgående.
Lyra - Öhm, ja okej då.. men jag håller ju på och spårar, det är ju det vi ska ju?
Jag - Nej kom så skojar vi och leker glatt fotgående
Lyra - Nä men alltså jag är ju fokuserad på spåra, jag har liksom inte tänkt leka och vara glad, jag är koncentrerad här. 
Jag - Jo men kom igen nu, vi har jättekul och kör lite vänstersvängar.
Lyra - Ja jo jag hajar -du flyttar huvudet och sen går vi vänster, ska vi spåra nu då?

Vi tar en liten paus för att varva ner lite och Lyra får vara lös - och börjar söka av hela ängen igen..

Jag - Okej, men nu kör vi det här, vi ska inte spåra.. Jiho.. bravo fotgående med svängar och så leka lite med leksaken, en liten svansviftning kan du väl bjuda på? Inte måste du gå som en hyena?

Lyra - Ja men alltså vi skulle ju spåra och så ska vi leka med leksaken nu, fine jag kan kampa lite men jag tänker ju liksom inte vifta på svansen, vi ska ju spåra nu, kom igen vart börjar spåret? Jag tänkte att jag ska kolla lite åt sidan och ner hela tiden under fotgåendet så att du förstår mig.

Jag - Nej men skärp dig nu, nu ska vi göra det här.

Lyra - Men vadddå? Vart börjar spåret och varför håller vi på med det här tramset innan? De gör man inte innan spår?

Jag surnar ihop totalt och vi går hem. Det blåser massor på vägen hem. Jag hatar när det blåser.
Jag ringer min mor för att beklaga mig i frustrationen jag upplever och som vanligt så är den som bortblåst efter ett vettigt samtal med min mor som ställer upp för mig så bra. 
Jag lägger mig i soffan och efterföljande kommer Lyra till soffkanten och väntar på att jag ska lyfta på filten så hon kan hoppa upp och lägga sig under den. Jag lyfter filten och ägnade mig åt boxergos istället - där hade vi i alla fall samma planer för stunden =)

2 kommentarer:

  1. Haha, det har jag också varit med om! :P
    Ja, Lyra kan nog sola sig brun, kanske framförallt är det hennes öron som gäller? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var en mycket upplyftande (inte) träningspass =)
      Haha oh ja, det är där jag sätter all solkräm på sommaren=)

      Radera