fredag 12 juli 2013

Lydnad + spår

Igår mötte jag upp några från spårgruppen på värmdö bk och la spår. Sandra la till mig och jag bad henne göra lite konstigheter i spåret som att ta långa hopp, stanna och vrida runt lite på marken och göra en spetsvinkel.
Under tiden spåret la sig körde vi ett träningspass på planen och jag tränar vidare på position såklart. Hon är faktiskt bättre nu och hon var supertaggad igår och flög upp och rättade tills sig själv när hon satte sig snett i vänstersvängarna bla. Hon hade jättttebra energi och go i linförigheten och var verkligen väldigt trevlig att jobba med igår. Jag upplever att det nya tunna och lätta tränings/tävlingskopplet gör att hon känner sig friare och får mer samma go som i ff. Platsliggningen med de andra gick också bra. I första omgången så lät jag henne inte ligga så himla länge innan jag gick tillbaka och berömde henne att hon låg kvar. Körde en lite längre stund gången efter och sista gången så satte jag henne upp, berömde, la henne ner igen och lät henne ligga nästan hela tiden och hon låg kvar.
Sen var det dags för spåret. Lyra var heeeelt galet taggad hela vägen till spåret (som alltid). Hon var alldeles för peppad och spårade redan långt innan det riktiga spåret. Jag var lite dum där och lät henne inte varva ner tillräckligt mycket innan så hon hade för hög fart och drog något helt galet i linan. Första sträckan tog hon bra, gick bra i spårkärnan men som sagt för hög fart och struntade i pinnarna helt. Vinkeln gick bra och hon taggade ner i tempot också, spetsvinkeln tog hon jättebra. Sen så gick det inge vidare=) Hon verkade mest spåra allting och ville ha en tävling "först tillbaka vinner!". Hon markerade inte en enda apport på hela spåret vilket är väldigt ovanligt för henne.
Till nästa gång får jag lära mig att de den tiden innan och låta henne varva ner helt enkelt.


Tänk att hon var såhär liten en gång=)

2 kommentarer:

  1. Så söt hon var och är... Så spännande med em BT, verkar vara en häftig ras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja sockersöta clownen=). Ja det ska bli skitkul! Ska bli jättekul att ha bt nu igen och få känna på hur det är att jobba med den!

      Radera